TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

A Guide to CMMS Software & Finding the Best Maintenance Management System

راهنمای نرم افزار CMMS و یافتن بهترین سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات

نرم افزار CMMS یک سیستم کامپیوتری می باشد که برای بهبود و متمرکز کردن وظایف مدیریت نگهداری و تعمیرات طراحی شده است. یک سیستم CMMS از داده ها برای به حداکثر رساندن قابلیت استفاده و در دسترس بودن دارایی های فیزیکی مانند زیرساخت های کارخانه، تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات مختلف استفاده می کند. مخفف سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات کامپیوتری، نرم افزار CMMS توسط سازمان های دارای دارایی های سنگین استفاده می شود. این سیستم ویژگی های کلیدی مانند مدیریت سفارش کار و مدیریت دارایی را ارائه می دهد. توانمندسازی تیم های نگهداری و تعمیرات برای ایجاد استراتژی های نگهداری پیشگیرانه، کمک به کاهش زمان خرابی برنامه ریزی نشده تجهیزات و افزایش قابلیت اطمینان دارایی ها، از جمله دستاوردهای استفاده از سیستم CMMS می باشد.


.

نرم افزار CMMS چیست؟

 

نرم افزار CMMS یک ابزار دیجیتالی است که برای بهبود در دسترس بودن دارایی از طریق مدیریت نگهداری و تعمیرات استفاده می شود. این سیستم کسب ‌وکارها را قادر می‌سازد تا جمع‌آوری داده‌های دارایی، از جمله عملکرد ، نگهداری و داده های خرید را در یک پایگاه داده مرکزی خودکار متمرکز کنند. ارائه اطلاعات ضروری به کاربران در یک پلت فرم واحد برای بهبود تجزیه و تحلیل دارایی های آنان.

 

دسترسی به پایگاه داده یک CMMS به تیم های نگهداری و تعمیرات اجازه می دهد تا استراتژی های نگهداری و تعمیرات موثرتری را ایجاد کنند. از جمله برنامه های مدیریت نگهداری واکنشی، پیشگیرانه و پیش بینی کننده که هر کدام با هدف به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان دارایی های فیزیکی بکار برده می شوند.

 

CMMS مخفف Computerized Maintenance Management System است. عملکرد اصلی آن افزایش در دسترس بودن و قابلیت اطمینان دارایی ها مانند تجهیزات، ماشین آلات، امکانات و وسایل نقلیه می باشد. به کمک CMMS می توانید هزینه ها را کاهش دهید و همچنین عواملی را که می توانند برای کسب و کار شما پرهزینه باشند را حذف کنید. مانند توقف برنامه ریزی نشده.

 

نرم افزار CMMS توسط شرکت هایی استفاده می شود که به نگهداری از دارایی های فیزیکی و زیرساخت های خود متکی هستند. مانند تولید ، نفت و گاز، آب و برق، ساخت و ساز و شرکت های مهندسی، حمل و نقل و ... .

نرم‌افزار CMMS به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا دیدی جامع از دارایی‌های خود و همچنین درک وظایف نگهداری مورد استفاده در تاسیسات را به دست آورند که شامل موارد زیر می باشد:

 

  • برنامه های نگهداری و تعمیرات
  • مدیریت موجودی و قطعات یدکی
  • پروتکل های بهداشتی و ایمنی
  • استانداردهای انطباق
  • سفارشات کاری دقیق

 

 


.

ویژگی های کلیدی CMMS مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مدیریت نگهداری و تعمیرات

 

نرم افزار CMMS به تیم های نگهداری و تعمیرات اجازه می دهد تا داده های نگهداری و تعمیرات را متمرکز کرده و در دسترس بودن دارایی ها را بهبود بخشند. این امر با دسترسی به ویژگی های یک نرم افزار CMMS مناسب امکان پذیر است. ویژگی‌های موجود در نرم‌افزار CMMS قابلیت‌های متعددی را فعال می‌کنند، از جمله:

 

  • مدیریت سفارش کار
  • مدیریت نگهداری و برنامه ریزی
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  • تعمیرات قابل پیش بینی
  • مدیریت دارایی
  • مدیریت و کنترل موجودی
  • گزارش و تجزیه و تحلیل داده های نگهداری

 

مدیریت سفارش کار

مدیریت سفارش کار به عنوان عملکرد اصلی یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در نظر گرفته می شود. نرم افزار CMMS به کسب و کارها این امکان را می دهد تا سفارشات کاری خود را مکانیزه کنند. ارائه قابلیت های ضروری به تیم های نگهداری و تعمیرات از جمله ایجاد، ردیابی، تکمیل و تجزیه و تحلیل چندین سفارش کار به طور همزمان که به شما کمک می نماید تا موارد زیر را تامین نمایند :

  •   به طور خودکار تعمیرات و استراتژی های نگهداری و تعمیرات را برنامه ریزی کنید
  •   تکنسین های ماهر را تعیین کنید
  • ثبت و تجزیه و تحلیل هزینه ها
  • ردیابی و نظارت بر خرابی تجهیزات
  • تجزیه و تحلیل علت ریشه ای (RCA)
  • مواد و ابزار را رزرو کنید

 

 

مدیریت نگهداری و برنامه ریزی

 

نرم افزار CMMS به مدیران نگهداری و تعمیرات اجازه می دهد تا برنامه های مدیریت نگهداری و تعمیرات خاصی را ایجاد کنند. هر طرح برای بهبود در دسترس بودن دارایی و کاهش زمان خرابی استفاده می شود. و همچنین نیاز است تا مطابق با بودجه نگهداری مجموعه کسب و کار باشد. به طور معمول، چهار نوع اصلی استراتژی مدیریت نگهداری وجود دارد :

 

  •   نگهداری و تعمیرات واکنشی (اجرا تا شکست) : نگهداری و تعمیرات واکنشی به تعمیر تجهیزات تنها زمانی اشاره دارد که خراب شده باشد. این روش می تواند یک طرح مقرون به صرفه از نظر هزینه های نگهداری و سرویس کمتر باشد. اما از طرفی می تواند تعمیرات اضطراری پرهزینه و تاخیر در تعمیر دارایی ها را به همراه داشته باشد. این روش به عنوان تعمیر یا تعمیرات اصلاحی نیز شناخته می شود.
  •    نگهداری پیشگیرانه (PM) : این روش یک استراتژی پیشگیرانه است که شامل نگهداری و تعمیرات منظم بر اساس داده های نرم افزار CMMS می باشد. این روش می تواند یک استراتژی پرهزینه باشد، اما به طور قابل توجهی زمان خرابی برنامه ریزی نشده تجهیزات را کاهش می دهد.
  •   نگهداری پیش بینی کننده (PdM) : یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیش بینانه، می تواند خرابی ها را قبل از وقوع شناسایی کند. با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، می تواند مشکلات را قبل از از بین رفتن دارایی ها برطرف کند.
  •     نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) : برنامه های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان تنها بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. RCM از داده ها برای سفارشی کردن کارآمدترین استراتژی نگهداری برای هر دارایی و با هدف ادامه عملیات، در عین افزایش در دسترس بودن تجهیزات استفاده می کند.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یک استراتژی پیشگیرانه است که شامل نگهداری منظم و معمول دارایی ها با هدف کاهش احتمال خرابی اضطراری تجهیزات می باشد. این روش شامل تمیزکار، روانکاری، تعمیرات برنامه ریزی شده، تنظیمات و تعویض قطعات می شود.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را می توان در زمانی که یک دارایی هنوز عملیاتی (درحال بهره برداری) است انجام داد. به عنوان مثال، روغن دستگاه و فیلترهای هوا را می توان در هنگام کار تعویض کرد. به این معنی که هیچ خرابی یا از دست دادن تولید وجود ندارد.

یک CMMS می‌تواند داده‌های نگهداری در زمان واقعی را جمع‌آوری کند. کارکنان نگهداری و تعمیرات برای تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده های دقیق می توانند برنامه های نگهداری پیشگیرانه مناسب را بر اساس تاریخ سرویس، قرائت کنتور کارکرد، زمان استفاده و ... ایجاد کنند.

 

بدون نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، کسب و کارها تا حد شکست دارایی ها، خود را در معرض خطر قرار می دهند. این امر می تواند تا 10 برابر هزینه بیشتر در اجرای تعمیرات و از دست دادن تولید را در پی داشته باشد. برخلاف سازمان هایی که استراتژی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دارند.

 

 

تعمیرات قابل پیش بینی

هدف از نگهداری و تعمیرات پیش بینانه، حذف خرابی ها قبل از وقوع است. این کار را با ردیابی و نظارت بر وضعیت و عملکرد یک دارایی انجام می دهند. این روش کارکنان نگهداری و تعمیرات را قادر می سازد تا عیوب احتمالی را قبل از اینکه به یک مسئله بحرانی تبدیل شوند و یا منجر به شکست دارایی گردند، شناسایی نموده و آنها را برطرف کنند. 91 درصد از تولیدکنندگانی که از روش نگهداری و تعمیرات پیش بینانه استفاده نموده اند، کاهش قابل توجهی در زمان تعمیر را تجربه کرده اند.

 

مشابه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، یک استراتژی نگهداری پیشگویانه نیز فعال است. تفاوت این است که PdM سعی می کند پیش بینی کند که چه زمانی ممکن است یک دارایی شکست بخورد. این روش با جمع‌آوری داده‌های بلادرنگ در یک CMMS با دستگاه‌ها و حسگرهای IoT به دست می‌آید. اجازه می دهد فرکانس نگهداری و تعمیرات تا حد امکان پایین باشد. در حالی که به جلوگیری از رویکرد واکنشی پرهزینه برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات نیز کمک می کند.

 

 

مدیریت دارایی

برای اطمینان از قابلیت اطمینان تجهیزات از طریق نگهداری و تعمیرات، ابتدا کسب و کار نیاز به شناسایی دارایی های خود دارد. مدیریت دارایی مترادف با نرم افزار CMMS بوده و ابزارهای لازم برای شناسایی، ردیابی و به روز رسانی داده های دارایی را فراهم می کند. مدیریت دارایی به مشاغل اجازه می دهد تا :

  • یک ثبت دارایی کامل بسازید
  • ردیابی دارایی ها از خرید تا دفع
  • دسترسی به داده های تاریخی نگهداری (سوابق تعمیراتی)
  • محاسبه ارزش استهلاک

 

دسترسی به ثبت دارایی تضمین می کند که کارکنان نگهداری و تعمیرات از همه دارایی های فیزیکی آگاه هستند. یک ثبت دارایی شامل داده هایی مانند شماره مدل، تولید کنندگان ، هزینه ها و ... خواهد بود. و همچنین موقعیت مکانی و سابقه کاربری را نیز شامل می شود. این امر با همکاری فناوری های ردیابی دارایی امکان پذیر است. از جمله بارکدها، کدهای QR، برچسب‌های RFID و ردیاب‌های GPS. پرسنل را قادر می سازد تا تجهیزات و ابزارها را در زمان واقعی ردیابی کنند.

 

 

مدیریت و کنترل موجودی

مدیریت موجودی به کارکنان این امکان را می‌دهد تا تمام قطعات یدکی و مصرفی مورد نیاز را پیگیری کنند. این موضوع شامل قطعات یدکی، مواد مصرفی، ابزار و تجهیزات می باشد و به مشاغل اجازه می دهد تا به راحتی منابع را مدیریت کرده و موجودی را از یک سیستم توزیع کنند.

مدیریت موجودی در زمان واقعی کارکنان نگهداری و تعمیرات را قادر می سازد تا ببینند چه قطعاتی در دسترس هستند. داده ها در یک سیستم CMMS متمرکز ذخیره می شوند که برای همه کارگران قابل دسترسی است. به این معنی که کارکنان میدانی می توانند هنگام کار دور از دفتر، سطح موجودی را بررسی کنند که این موضوع جلوگیری از تاخیر در هنگام تعمیر و سرویس را در پی خواهد داشت.

همچنین می‌توان اعلان‌ها را برای هشدار به مدیران در صورت پایین بودن سطح موجودی در نظر گرفت. فرآیند خرید نیز می تواند خودکار بوده و هنگامی که سطح موجودی قطعات به یک عدد تعیین شده برسد، تدارکات (فرایند خرید) آغاز می شود.

 

 

گزارش و تجزیه و تحلیل داده های نگهداری

نرم افزار CMMS امکان جمع آوری و ذخیره داده ها را در یک مکان فراهم آورده است و این موضوع یعنی در دسترس قرار دادن داده های عملکرد، نگهداری و وضعیت برای همه پرسنل مطابق با سطح دسترسی آنها. این مورد به تیم های نگهداری و تعمیرات، مدیران و سایر پرسنل مرتبط اجازه می دهد تا سلامت یک دارایی را درک کنند.

کارکنان نگهداری و تعمیرات همچنین قادر به تولید گزارش در زیر مجموعه های مختلف نگهداری و تعمیرات مانند در دسترس بودن، هزینه های جاری و ارزیابی ها هستند که به درک عملکرد یک دارایی کمک می کند. می توانید نقاطی را برای بهبود برجسته کنید و همچنین داده های لازم برای ممیزی را نیز جمع آوری نمایید.

 

 


.

مزایای نرم افزار CMMS چیست؟

 

دیجیتالی کردن جمع‌آوری داده‌ها و خودکارسازی مدیریت نگهداری و تعمیرات به خصوص برای مشاغلی که به شدت به نگهداری دارایی های فیزیکی خود متکی هستند، امری بسیار کلیدی و ضروری می باشد. نرم افزار CMMS ویژگی ها و قابلیت هایی را برای انجام این کار ارائه می دهد. CMMS چه مبتنی بر ابر و چه در محل، چندین مزیت را برای کسب‌وکارها به همراه دارد، از جمله :

  • کاهش زمان از کار افتادن تجهیزات
  • ارائه قابلیت مشاهده دارایی و سفارش کارها
  • افزایش بهره وری عملیاتی
  • کنترل موجودی، ضایعات و هزینه های جاری
  • اطمینان از مدیریت انطباق
  • بهبود سلامت و ایمنی محیط کار

 

افزایش دید دارایی

با قابلیت های مدیریت دارایی فیزیکی، داده های دارایی در یک پایگاه داده CMMS متمرکز ذخیره می شود. این موضوع به مدیران و تیم های نگهداری و تعمیرات امکان می دهد تا در صورت نیاز به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند. داده ها شامل مکان، عملکرد، تاریخچه نگهداری و تعمیرات، هزینه ها، اطلاعات فنی و موارد دیگر می باشد. ثبت دارایی به کاربران دید کاملی از مالکیت دارایی یک کسب و کار می دهد.

 

افزایش طول عمر تجهیزات و ماشین آلات

نرم افزار CMMS ویژگی های لازم برای بهبود زمان کارکرد تجهیزات را فراهم می کند. این مورد با جمع آوری داده های عملکرد دارایی و استراتژی های نگهداری و تعمیرات به دست می آید. با نگهداری و تعمیرات منظم، عمر مفید تجهیزات را می توان افزایش داد که این موضوع منجر به کاهش هزینه های خرید و جایگزینی تجهیزات خواهد شد.

 

کاهش زمان توقف تجهیزات

کاهش زمان خرابی دارایی های فیزیکی یکی از ویژگی های کلیدی نرم افزار CMMS است. وقتی ماشین ها خراب می شوند، تولید متوقف گردیده و منجر به از دست دادن بهره وری و خروجی می شود. همچنین تجربه تاخیر بیش از حد و هزینه های تعمیرات اضطراری را در پی خواهد داشت. یک CMMS فرصتی را برای برنامه ریزی نگهداری پیشگیرانه فراهم می کند، به این معنی که خدمات منظم، تعمیرات و نگهداری قبل از خرابی تجهیزات انجام می شود.

 

کنترل هزینه ها

نرم افزار CMMS به مدیران نگهداری و تعمیرات در هنگام هزینه کردن قدرت می دهد. CMMS هزینه های مصرف انرژی و هزینه های ضایعات و دوباره کاری را تقلیل داده و همچنین به کارکنان نگهداری و تعمیرات امکان می دهد تا هزینه قطعات یدکی و موجودی انبار را کنترل نمایند. بهبود عملکرد تجهیزات برای کمک به کاهش مصرف انرژی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. همه اینها کمک می کند تا از اشتباهات پرهزینه ای که می تواند بر درآمد سازمان تأثیر بگذارد جلوگیری شود.

 

بهبود سلامت و ایمنی

یک CMMS تجزیه و تحلیل و گزارش های دقیقی در مورد مدیریت انطباق و ممیزی کسب و کار ارائه می دهد. همچنین بینش تحقیقی در مورد نگرانی های بهداشتی و ایمنی ارائه خواهد داد. این موضوع به بهبود ایمنی یک مرکز برای کارگران نگهداری و تعمیرات و سایر پرسنل کمک می کند. همچنین ایجاد چک لیست های بازرسی و ارائه آموزش به کارکنان همه اینها می توانند امکانات ایمن تر و محیط کار سالم را ارتقا دهند.

 

نرم افزار CMMS همچنین می تواند بر عملیات در حوزه های مختلف یک کسب و کار تأثیر بگذارد. به ویژه در زمینه های فنی، عملیاتی و تجاری:

 

مزایای فنی نرم افزار CMMS

  • برنامه ریزی فعالیت های نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت دارایی ها و فواصل زمانی
  • ایجاد دستورات و دستورالعمل های کاری با تیم های نگهداری و تعمیرات
  • جمع آوری داده ها برای برنامه ریزی برنامه های نگهداری و تعمیرات تجهیزات
  • و ...

 

مزایای عملیاتی CMMS

  • صفحات گسترده و روش های مبتنی بر کاغذ را حذف کنید
  • یک منبع حقیقت واحد برای کارهای نگهداری و تعمیرات ایجاد کنید
  • دسترسی سیار را برای کارگران میدانی فراهم کنید تا زمان صرف شده برای سفارشات کاری کاهش یابد
  • و ...

 

مزایای تجاری CMMS

  • زمان کارکرد تجهیزات را بهبود بخشید تا سود بیشتری به ازای هر یک از تجهیزات ایجاد کنید
  • کاهش هزینه کلی نگهداری و تعمیرات
  • برای دستیابی به توافق در مورد بودجه نگهداری و تعمیرات، داده های نگهداری و تعمیرات را به اشتراک بگذارید
  •  و ...

 


.

ملاحظات لازم در هنگام یافتن بهترین نرم افزار CMMS

نرم افزار CMMS یک سرمایه گذاری مهم برای سازمان های دارای دارایی ها سنگین است. CMMS راه حلی برای بهبود زمان کارکرد دارایی ها از طریق تحلیل داده های نگهداری و تعمیرات می باشد. هر راه حل CMMS می تواند برای مطابقت با نیازهای خاص ساخته شود. به این معنی که کسب و کارها باید نیازها و ملاحظات خود را هنگام مقایسه نرم افزار CMMS شناسایی کنند.

 

شفاف سازی آمادگی برای استقرار یک سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری

بیشتر خریداران نرم افزار CMMS قبلاً از صفحات گسترده (اکسل و ...) یا کاغذ و قلم برای مدیریت کارهای نگهداری و تعمیرات استفاده می کردند، و سپس آنها به یک مدل در دسترس تر روی آوردند. اما، حرکت از یک رویکرد دستی و سنتی به یک سیستم کامپیوتری نیاز به یک دیدگاه تازه دارد. به عنوان مثال، عملکرد یک صفحه گسترده با نرم افزار CMMS یکسان نیست. مانند ورود داده ها، مدیریت سفارش کار، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات و گزارشات.

تغییر به یک سیستم خودکار نیاز به دیدگاهی نو در مورد برنامه های نگهداری و تعمیرات دارد. به عنوان مثال، اکثر برنامه های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر صفحه گسترده، واکنشی یا مبتنی بر متر هستند. در حالی که نرم افزار CMMS ابزارهایی را برای برنامه ریزی آسان استراتژی های نگهداری پیشگیرانه فراهم می کند.

تیم‌های نگهداری و تعمیرات پیشرو KPIهایی را شناسایی می‌کنند که باید هنگام استفاده از یک راه‌حل جدید CMMS رعایت شوند.

 

 

اطلاعات تجهیزات و نگهداری مورد نیاز را شناسایی کنید

اساس یک برنامه نگهداری مقرون به صرفه و تاثیرگذار، توانایی جمع آوری داده ها است. داده های بیش از حد برای تکنسین ها و کاربران طاقت فرسا می شود، در حالی که داده های بسیار کم سناریوهای «اطلاعات کافی» را ایجاد می کند.

داده‌های صحیح و کافی از دارایی ها و نگهداری برای ایجاد استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات کارآمد مورد نیاز می باشد. برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا واکنشی، داده‌های دارایی شامل تاریخ خرید، مکان‌ها ، تعداد و .... همه آنها در یک ثبت دارایی قابل دسترسی ذخیره می شوند. داده های نگهداری و تعمیرات شامل برنامه های سرویس و تعمیر می باشد و همچنین پیشرفت سفارش کار و مدیریت موجودی قطعات مرتبط با هر تجهیز و ...

یکی از عملکردهای کلیدی نرم افزار CMMS این است که می تواند داده های موجود، شامل داده های صفحات گسترده، نرم افزار انبار و سایر نرم افزارهای مورد استفاده در سازمان را وارد کند.

 

انواع سفارش کار را تعیین کنید

هنگام تغییر از سفارش کار دستی به خودکار، تعیین انواع سفارش کار ضروری است. سطح داده‌های جمع‌آوری‌شده بین روش‌های دستی و CMMS تفاوت اساسی دارد. نرم افزار CMMS به یکباره به داده های بسیار بیشتری دسترسی می دهد، مانند:

  • داده های دارایی
  • داده های مجموعه مهارت های کارگری
  • MRO و در دسترس بودن منابع
  • وضعیت تجهیزات
  • تاریخچه نگهداری، سرویس و تعمیرات
  • پروتکل های بهداشتی و ایمنی
  • و ...

 

عامل دیگری که باید در نظر گرفت مسئولیت ایجاد سفارشات کاری است. به عنوان مثال، درخواست سفارش کار توسط مشتریان غیرعادی نیست. در این صورت، آنها نیاز دارند که فرآیند ساده، شهودی و دارای استفاده آسان باشد.

 

استراتژی نگهداری را شناسایی کنید

نرم افزار CMMS امکانات متعددی را در مورد مدیریت نگهداری و تعمیرات باز می کند. هنگام تنظیم یک برنامه نگهداری و تعمیرات، مهم است که استراتژی مدیریت نت سازمان مشخص باشد. مشخص نمایید که آیا می خواهید بازرسی های معمول ماشین آلات برای تصمیم گیری در مورد وظایف و اقدامات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه داشته باشید و یا اینکه می خواهید فعالیت های نگهداری مبتنی بر شرایط و بازه زمانی را انجام دهید.

 

استراتژی نگهداری پیشگیرانه

نگهداری پیشگیرانه یک برنامه نگهداری است که برای هر دارایی بکار می رود. این روش بر اساس زمان، فاصله زمانی، قرائت کنتور و انطباق با مقررات انجام می شود. به عنوان مثال، یک تسمه تایم را روی یک پمپ گریز از مرکز در نظر بگیرید. برای اطمینان از تعویض منظم تسمه می توان یک برنامه نگهداری پیشگیرانه در نظر گرفت. چه هر 12 ماه یک بار، چه پس از یک دوره تولید زمستانی، یا پس از 60000 ساعت یا کیلومتر کارکرد واقعی. در واقع، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از درک داده ها از میانگین زمان بین خرابی ها به دست می آید.

 

عناصر کلیدی مورد نیاز برای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه وجود دارد، از جمله:

  • ابزار و تجهیزات نگهداری و تعمیرات
  • مهارت های مورد نیاز
  • محل نگهداری
  • الزامات پیمانکاران خارجی
  • گارانتی تجهیزات
  • دستورالعمل های سازنده
  • الزام تجهیزات اجاره ای
  • و ...

 

استراتژی پیش بینی نگهداری

نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده با درک وضعیت فعلی تجهیزات برنامه ریزی می شود. این امر با استفاده از تکنیک های پیشرفته نظارت بر وضعیت به دست می آید. این تکنیکها شامل تجزیه و تحلیل مدار الکتریکی، ارتعاشات، ترموگرافی مادون قرمز ، آنالیز اولتراسونیک ، آنالیز روغن و ... می باشد.

سایر داده ها هنگام تعیین عملکرد و شرایط دارایی در نظر گرفته می شوند. از جمله داده‌های تولیدکنندگان، دوره‌های تولید، معیار نگهداری صنعت و رفتار.

 

استراتژی نگهداری واکنشی

حتی با نرم افزار CMMS، فرآیندهای نگهداری واکنشی نیز رایج هستند. سرعت پاسخ و کیفیت اطلاعات خرابی عناصر بسیار مهمی در مدیریت شرایط واکنشی می باشند.

به طور معمول، افراد و تجهیزات باید بسیج شوند. اغلب اوقات، ممکن است تجهیزات جایگزین موقت لازم باشد. هنگام انتخاب نرم افزار CMMS، خوب است بدانید که چگونه یک کسب و کار برای مقابله با موقعیت های واکنشی برنامه ریزی می کند. بنابراین، هنگامی که یک سناریوی واکنشی رخ می دهد، تیم های نگهداری و تعمیرات پروتکل لازم را می شناسند.

 

راه هایی برای نظارت بر فعالیت های نگهداری و تعمیرات، KPI ها و گزارش ها ایجاد کنید

اکثر ابزارهای CMMS ده ها قالب گزارش داخلی استاندارد دارند. قبل از انتخاب نرم افزار CMMS، کاربران باید گزارش های مورد نیاز خود را فهرست کنند. گزارش های مدیریت نگهداری و تعمیرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روندهای کلیدی نگهداری
  • نگهداری بیش از حد و کم نگهداری
  • استفاده از نیروی کار و مواد
  • سفارشات کار بر اساس وضعیت
  • در دسترس بودن منابع و مجموعه مهارت
  • دارایی های حیاتی
  • دارایی های ضعیف و کم اهمیت

 

تغییر از یک سیستم نگهداری و تعمیرات دستی به یک سیستم CMMS خودکار می تواند مزایای متعددی داشته باشد. یکی از مزایای کلیدی بینش و هوشمندی مدیریت نگهداری است که یک سیستم می تواند توسعه دهد. اغلب، گزارش ها به عنوان بخشی از هوش نگهداری در حال توسعه در نظر گرفته می شوند.

 

طرحی برای جمع آوری داده های نگهداری دارایی

تعداد تجهیزات با سنسورها و ترموستات های پیشرفته پنج برابر افزایش یافته است. هر حسگر توانایی انتشار داده های بلادرنگ در مورد فعالیت ها را دارد. به عنوان مثال، یک کمپرسور می تواند داده هایی را در مورد شرایط عملکرد خود منتشر کند. از جمله دما، فشار، خوانش کنتور، و شمارش سیکل.

اگر تیم های نگهداری و تعمیرات به تجهیزات و ماشین آلات مجهز به اینترنت اشیا نیاز دارند، مطمئن شوید که یک CMMS برای این کار تنظیم شده است. کسب‌وکارها به سیستمی نیاز دارند که بتواند داده‌های نگهداری را در داشبورد مشترک جمع‌آوری و ذخیره کند.

تجهیزاتی که داده‌ها را منتشر می‌کنند می‌توانند به ایجاد برنامه‌های نگهداری پیش‌بینی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده کمک کنند. در بیشتر موارد، تجهیزات می‌توانند مشکلات بالقوه نگهداری و تعمیرات و خرابی را برجسته کنند.

 

از حفظ شناختی آگاه باشید

نرم افزار CMMS می تواند الگوهایی را با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین توسعه دهد. این مورد شامل برنامه های نگهداری تاریخی و همبستگی با عملکرد تجهیزات است. و همچنین استفاده از داده های سازنده و معیارهای صنعت.

در حال حاضر، بیشتر این سیستم ها برای صنایع سنگین و دارای دارایی فشرده CapEx اعمال می شود. مانند نفت و گاز، انرژی، نیرو، هوانوردی، دفاع و تولید. برای این صنایع، یک راه حل CMMS با ویژگی های شناختی کلیدی است.


.

محصولات نرم افزاری CMMS با رتبه برتر کدامند؟

در ادامه به معرفی بهترین نرم افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات خارجی و داخلی می پردازیم :

.

.

نرم افزار IBM Maximo CMMS

IBM Maximo برای مدیریت الزامات مدیریت نگهداری و تعمیرات پیچیده استفاده می شود. از نگهداری و تعمیرات خط گرفته تا تعمیرات مونتاژ پیچیده، Maximo یک راه حل اثبات شده CMMS با بیش از 100000 کاربر است. بیشترین کاربران آن از بخش هایی مانند آب و برق، نفت و گاز و انرژی هسته ای هستند. و همچنین صنایع حمل و نقل، هوانوردی و علوم زیستی.

.

.

.

نرم افزار IFS CMMS

IFS CMMS بهترین سیستم CMMS در کلاس خود را ارائه می دهد. همچنین نگهداری و تعمیرات و تعمیرات اساسی (MRO)، مدیریت خدمات میدانی، و تدارکات معکوس. سیستم IFS CMMS نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیش بینی را مدیریت می کند و از انجام خدمات مورد نیاز اطمینان می دهد.

.

.

.

نرم افزار CMMS Maintenance Connection

Maintenance Connection یک راه حل قدرتمند CMMS با مدیریت جامع سفارش کار است. با این راه حل CMMS، نگهداری برنامه ریزی شده، پیشگیرانه و واکنشی دارایی های پیچیده به طور موثر مدیریت می شود. این محصول برای برنامه های نگهداری و تعمیرات در تولید صنعتی مناسب است. و همچنین مراقبت های بهداشتی، مدیریت تسهیلات، ساخت و ساز، و سازمان های دولتی. این نرم افزار می تواند به عنوان یک محصول On-Premise یا یک محصول مبتنی بر Cloud مستقر شود. این راه حل CMMS همچنین از طریق برنامه موبایل آن قابل دسترسی است.

.

.

.

نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیراتUltimo

نرم افزار CMMS Ultimo یک سیستم مبتنی بر ابر است. بیش از 1750 کسب و کار دارای دارایی فشرده از آن استفاده می کنند. این سیستم به عنوان یک برنامه CMMS، به عنوان یک سیستم مبتنی بر وب و به عنوان یک راه حل داخلی در دسترس است. ویژگی های اصلی محصول شامل مدیریت دارایی و همچنین مدیریت قرارداد، نگهداری برنامه ریزی شده، نگهداری پیشگیرانه و مدیریت هزینه می باشد. برنامه CMMS Ultimo توسط شرکت های بزرگ و همچنین مشاغل کوچک و متوسط (SMB) استفاده می شود. این سیستم در صنایع انرژی، آموزش، محیط زیست و لجستیک استفاده می شود.

.

.

.

سیستم مدیریت نگهداری Hardcat

نرم‌افزار CMMS Hardcat به‌عنوان یک راه‌حل داخلی، مبتنی بر وب یا مبتنی بر ابر در دسترس است. Hardcat برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) که به دنبال مدیریت تجهیزات مستقل هستند، و همچنین مونتاژ پیچیده و اجزای موجودی فردی، بهترین گزینه است.

.

.

.

vx حفظ مدیریت دارایی و امکانات

Accruent's vx Maintain یک راه حل SaaS CMMS مبتنی بر ابر است. برای مدیریت سفارشات کاری و واگذاری مشاغل به کارکنان داخلی و پیمانکاران خارجی استفاده می شود. یکی از بهترین ویژگی های آن امکان ایجاد سفارشات کاری سریع با اطلاعات «فقط کافی» است. کاربران از بخش های مدیریت تسهیلات و خرده فروشی هستند. از جمله Tesco، Co-op، John Lewis Partnership و Travis Perkins.

.

.

.

سیستم مدیریت خدمات نگهداری پشتیبانی Desk Pro

Clockwork IT Support Desk Pro یک ابزار مدیریت خدمات با قابلیت مدیریت نگهداری و تعمیرات قدرتمند است. این برنامه هم به عنوان یک برنامه دسکتاپ و هم به عنوان یک برنامه نرم افزار CMMS موبایل در دسترس است. این محصول یک رویکرد خدمات محور برای مدیریت نگهداری و تعمیرات دارد.

.

.

.

نرم افزار مدیریت نگهداری تجهیزات FMIS

نرم افزار نگهداری تجهیزات از FMIS به عنوان یک سیستم داخلی و مبتنی بر وب در دسترس است. این نرم افزار بیشتر برای مشاغل کوچک و متوسط (SMB) با الزامات مدیریت تجهیزات ساده مناسب است. FMIS راه حلی برای مدیریت تجهیزات اجاره ای از منظر مدیریت مالی و اجاره است. کاربران آن شامل آموزش، اجاره تجهیزات، دولتی، تولیدی و صنایع غیر انتفاعی هستند.

.

.

.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات CASCADE

نرم افزار CASCADE CMMS به طور خاص برای درک وضعیت دارایی های الکتریکی طراحی شده است. توانمندسازی مشاغل برای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات بر اساس وضعیت دارایی های برقی خود. در سراسر جهان، بیش از 100 شرکت انرژی از ابزار CASCADE CMMS استفاده می کنند. ماژول سیار CASCADE راحتی را به کارکنان میدانی ارائه می دهد.

.

.

.

نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات AtlasHico

یک نرم افزار قدرتمند داخلی به زبان فارسی و کاملا بومی می باشد که با پشتوانه توان علمی بسیار بالای مهندسان و متخصصان فعال در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات، طراحی گردیده است. این نرم افزار بطور کامل نیازهای نگهداری و تعمیرات سازمان را پوشش داده و قابلیت هرگونه تغییر و ویرایش را برای مشتریان خود فراهم ساخته است.

اطلاعات بیشتر و آشنایی با نرم افزار مدیریت نت هیکو

.

.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی