TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

گام اول راه اندازی سیستم نگهداری و تعمیرات

لیست ماشین آلات و تجهیزات 

یکی از مقدمات ساختاری و گام نخست در خصوص پیاده‌سازی سیستم نگهداری و تعمیرات ، تهیه فهرست دارایی‌های فیزیکی و یا تجهیزات و ماشین‌ آلات می‌باشد. حتی سازمان‌هایی که استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات را به کار نگرفته‌اند، برای اینکه بتوانند حداقل نیاز کارخانه و سازمان را در خصوص تأمین قطعات یدکی تأمین کنند لازم است که فهرستی از دارایی‌های فیزیکی و یا تجهیزات و ماشین‌آلات خود داشته باشند.

این فهرست می‌تواند به‌صورت کاغذی یا فایل کامپیوتری در سازمان تهیه و نگهداری شود و هر موقع که سازمان اقدام به تهیه نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات(CMMS) یا هر نرم‌افزار و برنامه‌ای برای کنترل و مدیریت دارایی‌ها کرد، این فهرست تجهیزات و ماشین‌ آلات را وارد نرم‌افزار و یا برنامه کند. ناگفته نماند که فهرست تجهیزات و ماشین‌ آلات باید مطابق با کاهش یا افزایش دارایی‌های سازمان بنا به چرخه عمر دارایی‌ها و نیازهای سازمان هرچند وقت به‌روزرسانی شود. برای تهیه این فهرست نیاز به تهیه و ایجاد فرم فهرست تجهیزات و ماشین‌آلات در سازمان است که این فرم می‌تواند از تعدادی اطلاعات و مشخصه‌های اولیه تشکیل‌شده باشد. فرم لیست تجهیزات و ماشین آلات شامل دستگاه‌ها و تجهیزات اصلی می‌باشد و با توجه به طبقه‌بندی استاندارد ISO 14224 می‌توان در خصوص دارایی‌های سطح1 کلاس تجهیزات این لیست را آماده کرد و برای سطوح پایین‌تر که شامل زیرسیستم‌ها، آیتم‌ها قابل نگهداری و تعمیر و قطعات می‌باشد می‌توان از فرم دیگری که به نام فرم لیست قطعات و تجهیزات است، استفاده کرد.

ناگفته نماند، هر سازمان بنا به نوع تجهیزات،اندازه سازمان،اطلاعات موردنیاز و… می‌تواند مشخصه‌ها و اطلاعات دلخواه خود را وارد چنین فرمی نماید.

هم اکنون می توانید دو نمونه فایل اکسل فرم لیست ماشین آلات و تجهیزات را از لینک زیر دانلود نمایید.

دانلود فایل اکسل و قابل ویرایش از لینک زیر



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی