TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

داشتن مدیریت نگهداری و تعمیرات در هر شرکتی برای مدیریت موثر دارایی ها و اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات، امری ضروری می باشد. با این حال ، این اجرای یک مدیریت صحیح بسیار پیچیده بوده و بهتر است این کار با استفاده از یک سیستم CMMS انجام شود. اما سیستم CMMS می تواند گران باشد و همین امر باعث می شود که شرکت ها این سوال را داشته باشند که آیا مزایای CMMS از هزینه آن بیشتر است؟

واقعیت این است که مزایای استفاده از سیستم CMMS با گذشت زمان بسیار بیشتر از هزینه مالی است که برای داشتن آن صرف نموده اید.

در این مقاله ، ما به بررسی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای و مزایای سیستم CMMS می پردازیم که سازمان شما می تواند از آن استفاده کند.

 

نرم افزار CMMS چیست؟

سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای CMMS ضمن کمک به تیم های نگهداری و تعمیرات، با مدیریت دارایی ، به حفظ و ضبط کلیه اطلاعات مربوط به دارایی کمک می کند.

یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات معمولی به ایجاد درخواست های کاری ، پیگیری سفارشات کار ، ثبت سابقه دارایی و برنامه ریزی وظایف کمک می کند. ولی سیستم های CMMS علاوه بر این ، به بهبود اثربخشی و کارایی فعالیت های نگهداری در داخل سازمان نیز کمک می کنند.

از آنجا که سیستم CMMS ، برنامه ریزی و نظارت فعال بر سفارشات مختلف کاری را ارائه می دهد. بنابراین ، در چندین صنعت از جمله تولید ، آب و برق ، انرژی ، پارک ها ، مدارس و سایر صنایع استفاده می شود.

به طور خلاصه ، چند عملکرد اصلی اولیه یک سیستم CMMS خوب وجود دارد. در مرحله اول ، CMMS شما به مدیریت سفارش کار و نگهداری پیشگیرانه کمک می کند (همچنین به عنوان نگهداری پیشگیرانه شناخته می شود). شما می توانید چندین سفارش کار را به طور همزمان ایجاد ، بررسی ، اولویت بندی ، اختصاص و پیگیری کنید. در همین حال ، شما می توانید به جای نگهداری واکنش پذیر ، از یک برنامه نگهداری پیشگیرانه برای تهیه سفارشات کار برای نگهداری فعال استفاده کنید.

در مرحله دوم ، می توانید عملکرد و گزارش دارایی را بررسی و ردیابی کنید. برای بهبود بهره وری و کارایی می توانید داده های تجهیزات را تجزیه و تحلیل ، دسترسی و استفاده کنید. گزارش های سفارشی را بر اساس KPI های مختلف تهیه کنید تا ایده بهتری از فعالیت های نگهداری و نگهداری بدست آورید و آنها را با تمام ذینفعان به اشتراک بگذارید.

ثالثاً ، شما یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات برای مدیریت موجودی MRO دریافت می کنید. شما می توانید هزاران قطعه لوازم یدکی را به طور موثر ردیابی کنید ، آنها را سازماندهی کرده و سیستم خرید موجودی خود را همزمان مدیریت کنید. به جای دریافت سیستم مدیریت دارایی سازمانی EAM  ، می توانید CMMS دریافت کنید که به سطح موجودی و مدیریت کمک می کند.

در آخر اینکه ، با استفاده از CMMS می توانید به راحتی همه موارد را حسابرسی کنید. تیم نگهداری و تعمیرات شما می تواند تسهیلات ممیزی را آسان تر انجام دهد، زیرا CMMS به شما کمک می کند تا به طور موثرتری تمام داده ها و اطلاعات را ضبط ، ردیابی و دسترسی پیدا کنید.

 

10 مزیت برتر CMMS

مزایای CMMS ممکن است در صنایع و سازمانهای مختلف متفاوت باشد. با این حال ، می توان آنها را به موارد زیر خلاصه کرد تا نشان دهنده مزیت آنها در همه شرکت ها باشد.

  1. سفارشات و درخواستهای کاری

به طور سنتی ، سفارشات کار قبلاً خسته کننده بوده و شامل تعداد زیادی پرونده اداری ، مرتب سازی و فایل سیستم های پیچیده بود. در نتیجه ، احتمال خطای انسانی و نیاز به نظارت بسیار بالاتری وجود داشت. نرم افزار CMMS با ارائه یک سیستم طبقه بندی که درک آن آسان است ، به سهولت مدیریت سفارش کار کمک می کند. شما می توانید درخواست کار ارسال کنید ، و مدیران نگهداری و تعمیرات می توانند در هنگام پیگیری درخواست ها ، سفارشات کار خود را ارسال کنند. برای تکمیل کار نگهداری و تعمیرات می توانید سفارشات کار خاصی را به طور همزمان برای اعضای تیم مختلف ارسال کنید. در همین حال ، می توانید همه موارد را در دسک تاپ یا لپ تاپ خود به صورت بلادرنگ ردیابی کنید.

 

برخی از سیستم های CMMS همچنین در صورت تحقق بعضی شرایط خاص اتوماسیون کامل را برای توسعه سفارش کار ارائه می دهند. به عنوان مثال ، برخی از شرایط شامل درخواست های کاری ارسال شده توسط افراد خاص ، تعداد چرخه ماشین و اندازه گیری های خوانده شده توسط سنسورهای نظارت بر شرایط است.

 

  1. برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آسان

بخش عمده ای از مدیریت امکانات ، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده است. شما به یک استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات نیاز دارید و از آن برای تهیه برنامه های لازم جهت نگهداری موثر پیشگیرانه استفاده می کنید. این امر خصوصاً در مورد سازمانهای بزرگی که تجهیزات ، داراییها و امکانات عظیمی در آن وجود دارد و به نگهداری و تعمیرات فعال نیاز دارند ، صادق است. برخی از سیستم های CMMS همچنین تنظیم برنامه ریزی دقیق دارند ، بنابراین می توانید برنامه های مختلفی را با فرکانس بالاتر توسعه دهید. ایده این است که از CMMS و استراتژی های مختلف نگهداری برای هر جنبه از امکانات استفاده کنید. بخش نگهداری و تعمیرات مجبور است به طور سیستماتیک کار کند تا یک استراتژی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه فردی را برای همه در حالی که تمرکز خود را روی مناطق خاصی می گذارد که به نظارت بیشتری نیاز دارند ، تهیه کند.

 

  1. اطلاعات دارایی در زمان واقعی

هر وسیله ای در سازمان شما باید به طور مداوم کنترل و نگهداری شود. هدف این نیست که به مرور ارزش دارایی خود را حفظ کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن را بفروشید. هدف، افزایش بهره وری ، کاهش هزینه های تعمیر ، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و اطمینان از خرابی کمتر است. CMMS به شما امکان می دهد تا یک چشم انداز کامل از تمام عملیات و دارایی های نگهداری داشته باشید. شما می توانید هر تعداد دارایی را مشاهده کنید ، آنها را کدگذاری کنید ، وضعیت سلامت دارایی ها را نمادین کنید و در هر لحظه سوابق مربوط به هر دارایی را بررسی کنید. داشتن این ویژگی به شما امکان می دهد تا خرابی دارایی و سایر مسائل موجود در تجهیزات را مدیریت نمایید. همچنین می توانید مناطق مختلف تاسیسات را برای تعیین مناطق مشکل دار که به عملیات نگهداری و توجه بیشتری نیاز دارند مقایسه کنید.

همچنین می توانید سفارشات کار را با توجه به مناطق تأسیسات ، سابقه کار و موارد دیگر فیلتر کنید. برای بررسی اینکه چه مناطقی باید اولویت بندی شوند ، به ویژه اگر منابع نیروی کار محدودی دارید ، از پیشینه نگهداری استفاده کنید.

 

  1. استانداردهای ایمنی بهتر و تجهیزات سالم تر

اکثر سیستم های CMMS گزینه های داخلی دارند و یا می توانند با نرم افزارهای دیگر ادغام شوند تا به شما در حفظ استانداردهای ایمنی و سازگاری کمک کنند. با استفاده از یک پایگاه داده مناسب برای مواردی مانند برگه های داده های ایمنی مواد ، می توانید سلامت و ایمنی کارمندان را ردیابی و بررسی کنید. از جمله لیست های بازرسی ، و بررسی های ایمنی و موارد دیگر. نرم افزار CMMS شما همچنین ممکن است این گزینه را داشته باشد که گزارشات آسیب دیدگی کارکنان را وارد کنید ، به ویژه با توجه به تجهیزات مختلف. این می تواند به مدیران نگهداری و تعمیرات و سازمان کمک کند تا از اشتباهات گذشته در ایجاد شرایط کار ایمن درس بگیرند. در نهایت ، این امر همچنین به ساده سازی فرایندهای نگهداری و همچنین به توسعه فعالیت های بهتر نگهداری کمک می کند.

 

  1. پیشگیری بهتر

نگهداری پیشگیرانه به عنوان یک روش نگهداری مقرون به صرفه در اکثر امکانات و تجهیزات تبدیل شده است. این امر کمک می کند تا مشکلات تجهیزات را از قبل شناسایی کنید و در نهایت تعداد خرابی و خرابی کلی را کاهش می دهد. با این حال ، بسیاری از تیم های نگهداری و تعمیرات با برنامه ریزی برای نگهداری پیشگیرانه بیشتر مبارزه می کنند. CMMS شما می تواند با خودکار ساختن سفارشات در این امر کمک کند. عوامل محرک PM می توانند بر اساس زمان ، میزان استفاده یا شرایط دارایی در CMMS شما وارد شوند. به محض فعال شدن زمان اجرای PM ، CMMS به طور خودکار به روز می شود و دستور کار وارد می کند. در عین حال ، می توانید برای اطمینان از برنامه ریزی مناسب ، یک لیست چک کردن نگهداری پیشگیرانه را براساس وظایف نگهداری تهیه کنید.

 

  1. کنترل موجودی بهبود یافته

مدیریت موجودی کالا برای کاهش هزینه های کلی هر مرکز بسیار مهم است. صرف بیش از حد موجودی می تواند هزینه های زیادی را به نگهداری و تعمیرات تجهیزات اضافه کند. بعلاوه ، در هنگام خرابی تجهیزات ممکن است با کمبود قطعات یدکی مناسب روبرو شوید. یا ممکن است نتوانید قطعات را در انبارهای غیر سازمان یافته پیدا کنید. در هر صورت ، این امر می تواند منجر به افزایش زمان خرابی ، اقدامات پرخطر ، عدم حمل و نقل سریع و سایر موارد شود. کنترل موجودی CMMS می تواند به شما کمک کند تا بموقع قطعات را خریداری و از تصمیمات پرهزینه پرهیز کنید. گزارش و شارژ موجودی خودکار به جلوگیری از خطاهای انسانی و بهبود تصمیم گیری کمک می کند.

 

  1. ضایعات و دوباره کاری کمتر در تولید

ضایعات و دوباره کاری ممکن است عملیاتی جانبی به نظر برسد ، اما نیاز به هزینه های هنگفتی به صورت انرژی ، هدر دادن و تولید از دست رفته دارد. جبران این هزینه با شرایط عادی کاری و حتی در مواقعی که تیم تولید اضافه کاری دارند، دشوار است. با از بین بردن هرگونه احتمال خرابی برنامه ریزی نشده دارایی ، می توانید از هرگونه هزینه اضافی جلوگیری کنید. بهترین راه برای سالم نگه داشتن دارایی های خود استفاده از نگهداری پیشگیرانه است. هنگامی که از نرم افزار CMMS برای برنامه ریزی و اجرای PM های مختلف استفاده می کنید ، اساساً زمان کارکرد تجهیزات را بهبود می بخشید ، چرخه عمر دارایی را افزایش می دهید و هزینه های ضایعات و دوباره کاری را کاهش می دهید.

 

نرم افزار CMMS در خودکار سازی چنین وظایف PM برتری دارد و می توانید هنگام پیگیری معیارهای لازم برای بهینه سازی کامل ، این PM ها را اولویت بندی و اختصاص دهید.

 

  1. پیگیری ، گزارش و مدیریت هزینه های نگهداری

نرم افزار CMMS تمایل به پیگیری تک تک کارها ، فعالیت ها ، هزینه ها  و معیارها دارد. در نتیجه ، شما تمام اطلاعات مربوط به هر سفارش کاری از جمله قطعات ، کارگر و سایر هزینه ها را در اختیار دارید. می توانید از تمام این داده ها برای تعیین هزینه های فردی هر سفارش کار ، هر یک از اعضای تیم نگهداری و تعمیرات و قطعات یدکی استفاده کنید. شما می توانید هزینه ها را به صورت بلادرنگ بررسی کنید ، توزیع بودجه را بررسی کرده و گزارش هایی را براساس این داده ها تهیه کنید. با استفاده از این داده ها ، می توانید در مورد گزینه های تعمیر و تعویض تصمیم گیری بهتر و مطمئن تری انجام دهید. در صورت نیاز به گزارش دادن به مدیریت بالاتر ، می توانید هزینه های نگهداری راکتیو را با نگهداری پیشگیرانه مقایسه کنید تا پرونده ای برای نگهداری واکنشی و نت برنامه ریزی شده ایجاد شود.

 

  1. گزارش بهتر با KPI های مرتبط

گزارش دادن به مدیریت عالی با شاخص های کلیدی عملکرد مناسب بسیار مهم است. شما باید توانایی درک نتایج را به راحتی داشته باشید. KPI های نگهداری به شما کمک می کنند تجهیزات خود را در برابر استانداردهای صنعت محک بزنید و به شما کمک می کنند تا مشکلات تجهیزات را شناسایی کنید. به طور سنتی ، تهیه گزارش های دقیق KPI خسته کننده و کاملا غیرممکن است. با استفاده از اکسل یا روی کاغذ این روند مستعد خطای انسانی بوده و اشتباهات می توانند عواقب گسترده ای داشته باشند.

نرم افزار CMMS به شما امکان می دهد داده های ملموس را از منابع و مناطق مختلف عملیات نگهداری جمع آوری کنید. این نرم افزار همچنین چندین الگو برای گزارش دهی ارائه می دهد که می توانید با استفاده از آنها بلافاصله داده ها را به گزارش های قابل تحلیل تبدیل کنید.

هنگامی که درک بهتری از این KPI ها پیدا کنید ، می توانید خطر کلی خرابی تجهیزات را کاهش داده و به روند تولید ارزش افزوده دهید.

شما می توانید روند بالقوه تولید را تجزیه و تحلیل کنید ، مشکلات و مسائل را شناسایی کنید ، هزینه های زمان واقعی تعمیرات و موارد دیگر را دنبال کنید.

 

  1. فرآیندهای استاندارد نگهداری و تعمیرات را برای سازمان خود ایجاد کنید

بسیاری از شرکت ها از روش های فرآیندی استفاده می کنند که قبلاً کار کرده است. نگهداری و تعمیرات یک فرآیند غیرقابل پیش بینی است و با گذشت زمان با مستهلک شدن دارایی ها از نوسان بیشتری برخوردار می شود. شما نمی توانید هر بار فرآیندهای مشابه را دنبال کنید و انتظار نتایج یکسان را داشته باشید. با این حال ، می توانید یک لیست بررسی نگهداری جهانی تهیه کنید که به دنبال مشکلات احتمالی باشد. هنگامی که مشکلات را درک کردید ، می توانید راه حل های سفارشی برای آنها ایجاد کنید. این بسیار بهتر از این است که هر بار و با هر کار PM ، تعمیر و گزارش دهی از ابتدا شروع کنید.

می توانید از CMMS خود برای ایجاد چک لیست های نگهداری ، گردش کار و الگوهای گزارش استفاده کنید. با استفاده از همه آنها می توانید در همان زمان مشخص کارهای بیشتری ایجاد و مدیریت کنید.

این فرایند همچنین همه این منابع را در هر زمان به صورت دیجیتالی در دسترس قرار می دهد. هر کسی که به CMMS دسترسی داشته باشد می تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند ، بهترین روش ها را دنبال کند و به موقع کار را به درستی انجام دهد.

 

انتخاب CMMS برای سازمان خود

نکته نهایی این است که مزایای CMMS بسیار بیشتر از هزینه خرید نرم افزار است. هزینه های مالی شما با عمر طولانی تر دارایی ، کاهش زمان خرابی ، کاهش اتلاف نیروی کار ، بهبود کارایی و مدیریت موجودی بودجه ، پس انداز می شود.

اگر سازمان یا تأسیسات شما نیاز به نگهداری مداوم داشته باشند ، تصمیم گیری برای تهیه سیستم CMMS تصمیم بسیار خوبی خواهد بود. نسخه های مختلفی از نرم افزار CMMS برای سازمان های مختلف وجود دارد.

 

با این حال ، اگر در انتخاب CMMS سردرگم هستید ، می توانید با یک مشاور متخصص صحبت کنید یا یک نسخه دموی رایگان از سایت TPMClub را دریافت نمایید.

 

مطالب مرتبط :

          معرفی نرم افزار نگهداری و تعمیرات ویژه صنایع (نت)

          نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS)

          CMMS چیست و چگونه کار می کند؟

          8 تمرین برای داشتن بهترین سیستم CMMS

          بهترین سیستم CMMS برای بیمارستان ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی