TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

TPMClub باشگاه مهندسان نت ایران

مشاوره ، آموزش ، پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات و نرم افزار مدیریت نت CMMS

مدیریت نگهداری و تعمیرات آسان نیست ، به ویژه هنگامی که نمی دانید CMMS چیست یا حتی چگونه از آن استفاده کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که کارهای نگهداری و تعمیرات به موقع انجام شده است ، تجهیزات بدون دردسر کار می کنند و شرکتی که شما از آن نگهداری می کنید با حداقل خرابی به فعالیت خود ادامه می دهد. وقتی می فهمید که همه این کارها باید با بودجه بسیار محدود انجام شود ، کارها حتی دشوارتر می شوند.

جای تعجب ندارد که مدیران نگهداری و تعمیرات برای کمک، به راه حل های CMMS مراجعه می کنند. از این گذشته ، سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای برای کمک به شما در مدیریت کلیه جنبه های عملیات نگهداری طراحی شده اند.

چنانچه CMMS را به درستی تنظیم کنید، می توانید نگهداری و تعمیرات واکنشی را تا 73.2٪ ، زمان خرابی را تا 32% و هزینه ها را تا 23% کاهش و همچنین بهره وری را تا 28% افزایش دهید.

با این حال ، برای درک واقعی اینکه CMMS چگونه می تواند به شما کمک کند ، ابتدا باید بدانید که این سیستم چگونه کار می کند.

در طول سالها ، ما در مورد عملکرد و اجرای نرم افزار CMMS سوالات مختلفی دریافت نموده ایم و تصمیم گرفتیم در این راهنمای اساسی CMMS به همه آنها پاسخ دهیم.

 

سیستم CMMS چیست؟

سیستم CMMS یک راه حل نرم افزاری است که به مشاغل کمک می کند تا کلیه عملیات نگهداری خود را مدیریت ، خودکار و ساده کنند.

CMMS یک نرم افزار متمرکز بر وب و موبایل است که می تواند تمام اطلاعات مربوط به نگهداری و تعمیرات شما مانند دستور کار ، برنامه های نگهداری پیشگیرانه ، دارایی ها ، گزارش ها ، تاریخچه کار ، موجودی قطعات ، فروشندگان ، سفارشات خرید و گزارش های نگهداری را در خود نگه دارد. این به شما امکان می دهد تا هرج و مرج کارهای نگهداری و تعمیرات را در یک نقطه واحد مدیریت کنید.

CMMS خوب وظایف برنامه ریزی نت را به طور خودکار انجام می دهد ، تیم شما را مسئول می داند ، گزارش های عملی در زمان واقعی را ارائه می دهد ، هزینه های نت را کاهش می دهد ، زمان خرابی را کاهش می دهد و کارهای دستی همراه با اداره بخش نگهداری را به شدت کاهش می دهد.

اساساً CMMS به شما روشی ساده می دهد که اطمینان حاصل کنید کار درستی در زمان مناسب برای همه تجهیزات و امکانات شما انجام می شود و توانایی گزارش دادن درباره آنچه برای شما مهم است را دارد.

این نوع سیستم ها معمولاً فقط CMMS نامیده می شوند ، اما ممکن است بشنوید که افرادی از انواع مختلف مخفف اختصاری مانند نرم افزار CMMS ، سیستم CMMS ، بستر CMMS و راه حل CMMS استفاده می کنند. همه آنها به یک چیز اشاره می کنند.

 

CMMS مخفف Computer Management Maintenance System است.

تاریخچه CMMS

تاریخچه CMMS بیش از 50 سال قدمت دارد. داستان از دهه 1960 با کارتهای پانچ شروع می شود که از طریق کارتخوانها به کامپیوترهای بزرگ اصلی IBM وارد می شوند. هدف؟ برای یادآوری تکنسین ها برای انجام کارهای معمول مانند تعویض روغن.

با تکامل فناوری ، سیستم های CMMS نیز پیشرفت کردند.

در طول دهه های 70 و 80 ، کارت های پانچ به فرم های کاغذی تبدیل شده و فریم های اصلی به آرامی با کامپیوترهای کوچک جایگزین شدند. تکنسین ها از یک ترمینال مرکزی در کارخانه برای وارد کردن اطلاعات مربوط به سفارشات انجام شده کار استفاده کردند. این همان نقطه ای است که مشاغل متوسط ​​نیز می توانند از پس تهیه این نوع فناوری برآیند.

با معرفی رایانه های شخصی در دهه 90 ، راه حل های CMMS شکل قابل تشخیصی پیدا کردند. بسیاری از سازمانها راه حلهای داخلی سفارشی را در Microsoft Access ایجاد کردند. این پیشرفت قابل توجهی در قابلیت استفاده به وجود آورد و اجازه داد مجموعه ای از ویژگی های جدید اضافه شود. با این وجود ، هنوز اشکالات زیادی داشت. بطور مثال نمی توانستند تاریخ سفارش کار یا هزینه ها را ردیابی کنند و به روزرسانی نرم افزار بسیار پیچیده و گران بود.

 

اندکی بعد ، فروشندگان CMMS شروع به ارائه راه حلهای مبتنی بر مرورگر به جای برنامه های مبتنی بر Access کردند. اینها راه حلهای پیش فرض بودند که روی سرور محلی شرکت اجرا می شدند. اکنون می توانید از طریق هر رایانه ای که به شبکه محلی متصل است و نه فقط از طریق پایانه های خاص ، به این نرم افزار دسترسی داشته باشید. با این حال ، به روزرسانی نرم افزار به آخرین نسخه همچنان پیچیده و گران بود. می توانید برخی از فروشندگان CMMS را پیدا کنید که هنوز هم چنین راه حل هایی را ارائه می دهند ، اما همه آنها منسوخ شده اند.

به آرامی اما مطمئناً به زمان حال بازگشتیم. آخرین تحول قابل توجه CMMS ، پرش از راه حل های مبتنی بر مرورگر پیش فرض به راه حل های مبتنی بر ابر بود. مزایا؟

  • هزینه های پیاده سازی اساساً به صفر کاهش یافت زیرا نیازی به راه اندازی سرور داخلی و نصب نرم افزار نیست
  • هر دستگاه رایانه ای با دسترسی به اینترنت به این نرم افزار دسترسی دارد
  • به روزرسانی ها به طور خودکار توسط فروشنده انجام می شود و نیازی به مشارکت خریدار نیست
  • این نرم افزار تقریباً 24 ساعته در دسترس است

به عبارت دیگر ، راه حل های CMMS عملی تر ، مقیاس پذیرتر و مقرون به صرفه تر شده اند ، به همین دلیل است که آنها شاهد استقبال گسترده در میان مشاغل کوچک و بزرگ هستند.

 

سیستم CMMS چگونه کار می کند؟

سیستم های مدرن CMMS راه حل های مبتنی بر ابر هستند. مبتنی بر ابر فقط به این معنی است که تمام داده های نگهداری و تعمیرات شما در یک نقطه متمرکز (پایگاه داده) ذخیره و قابل دسترسی است و در هر دستگاهی (که به اینترنت دسترسی دارد) با یک نام کاربری و رمز عبور ساده می توان به آن دسترسی داشت.

در اینجا نحوه استفاده از CMMS معمولی آورده شده است:

مدیران نگهداری و تعمیرات CMMS را برای داشتن تجهیزات مناسب (دارایی) با دستور کار مناسب برنامه ریزی شده (نگهداری پیشگیرانه) برای تیم نگهداری خود تنظیم می کنند. بعلاوه CMMS ممکن است به گونه ای تنظیم شود تا کارهای واکنشی از طریق سیستم درخواست کار ارسال گردد. این به تیم شما این امکان را می دهد تا بلافاصله بفهمد که مشکلی پیش آمده است و می تواند بازخورد فوری را برای افرادی که با خرابی یا مشکل روبرو هستند ارائه دهد.

 

تکنسین های نگهداری و تعمیرات از نرم افزار CMMS برای دسترسی و تکمیل گزارشات کار خود استفاده می کنند در حالی که از نظر فیزیکی در تجهیزات حضور ندارند. از آنجا آنها نه تنها می توانند لیست کامل سفارشات کاری خود را که باید انجام شود ، مشاهده کنند ، بلکه می توانند به جستجوی تاریخچه کار و کتابچه های راهنما بپردازند ، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، آنچه را که انجام داده اند و غیره را در سیستم خود ثبت کنند. هر کاری که انجام می دهند به طور خودکار در نقطه متمرکز (پایگاه داده) ذخیره می شود تا تیم یا مدیر آنها بعداً مشاهده کند. این به طور قابل توجهی زمان آزاد آنها را افزایش می دهد و زمان تلف شده در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود ، چگونه این کار را انجام دهد یا ورود اطلاعات خسته کننده را محدود می کند.

مدیران نگهداری و تعمیرات از سیستم CMMS برای اجرای گزارشات براساس KPI های منحصر به فرد خود استفاده می کنند. به عنوان مثال در مورد زمان نگهداری پیشگیرانه ،٪ خرابی ، سفارشات کار به موقع انجام شده ، زمان کار دارایی ، هزینه کار ، هزینه کل مالکیت ، استفاده از قطعات یدکی و غیره. بهترین CMMS به شما امکان می دهد KPI های گزارشات سفارشی خود را بر اساس آنچه برای شما لازم است تا به شرکت خود نشان دهید که میلیون ها دلار تجهیزات یا امکانات متعلق به درستی حفظ می شود.

به طور خلاصه ، CMMS در هسته خود مانند هر برنامه دیگری کار می کند. شما هنگام ورود به سیستم رایانه شخصی خود یک رابط کاربری قدرتمند با داده ها / ویژگی های زیادی دارید. این کار برای از بین بردن شلوغی و افزایش سرعت برای کاربران شما انجام می شود تا آنها بتوانند تمرکز خود را بر روی رفع مشکلات و نه استفاده از یک نرم افزار و سیستم بسیار وحشتناک و پیچیده بگذارند.

از آنجا که اطلاعات در فضای ابری ذخیره می شود ، هر تغییری که در پایگاه داده ایجاد شود برای همه در زمان واقعی به روز می شود. به عنوان مثال ، اگر یک مدیر نگهداری و تعمیرات اولویت یک دستور کار خاص را تغییر دهد ، تکنسین های منصوب به آن دستور کار بلافاصله تغییر را مشاهده می کنند. به همین ترتیب ، وقتی یک تکنسین یک دستور کار را می بندد ، مدیر نگهداری و تعمیرات فوراً می بیند که وضعیت سفارش کار به اتمام یافته یا بسته شده تغییر کرده است.

 

این سطح اتوماسیون مزایای بسیاری را به شما می دهد از جمله اینکه هر کس به جدیدترین اطلاعات دسترسی دارد ، احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد ، زمان پاسخ را بهبود می بخشد ، سرعت کار را برای نگهداری و تعمیرات افزایش می دهد و شما را قادر می سازد فعالیت های مربوطه را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. مقدار زیاد داده ای که در صورت عدم استفاده از CMMS به آن دسترسی نخواهید داشت.

 

چرا باید از CMMS برای تیم خود استفاده کنید ؟

داشتن نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای فواید بی شماری دارد. در اینجا این مزایا به طور خلاصه آورده شده است.

 

1) کاهش هزینه های نگهداری کلی

بسیاری از سازمان ها تصمیم می گیرند CMMS را برای کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات و بهبود خط اصلی خود پیاده سازی می کنند:

  • بهره وری نگهداری و تعمیرات را بهبود ببخشید (تکنسین هایی که در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام می دهند). ما به طور متوسط ​​28٪ افزایش بهره وری را برای مشتریان خود شاهد هستیم.
  • تعداد خرابی های برنامه ریزی نشده و نگهداری واکنش پذیر را کاهش دهید. ما شاهد کاهش 32 درصدی خرابی هستیم.
  • مدت زمان توقف برنامه ریزی نشده و برنامه ریزی شده را کوتاه کنید.
  • کاهش هزینه های نیروی کار (با کاهش کار اضافه کاری و افزایش بهره وری).
  • هزینه موجودی قطعات پایین تر. ما شاهد کاهش متوسط ​​بخشی از هزینه 23 درصدی هستیم.
  • بهبود طول عمر دارایی که از هزینه های بیشتر سرمایه جلوگیری می کند. ما شاهد افزایش متوسط ​​طول عمر دارایی ها به میزان 16٪ هستیم.

کار نگهداری و تعمیرات بسیار بهم پیوسته است. عدم کارایی در هر مرحله از فرآیند نگهداری و تعمیرات در سایر فعالیتهای نگهداری انعکاس خواهد یافت. به همین دلیل CMMS قصد دارد از هر جنبه ای از کارهای نگهداری پشتیبانی کند.

 

2) کاهش وقفه و طول زمان خرابی

خرابی غیرمنتظره یک ماشین حیاتی یکی از بدترین کابوس های هر مدیر نگهداری و تعمیرات است. تنها راه مبارزه با این مسئله استفاده از یک استراتژی پیشگیرانه برای نگهداری تجهیزات می باشد.

CMMS چگونه در این داستان قرار می گیرد؟ با ارائه تمام ویژگی های لازم برای تنظیم یک برنامه پیشگیرانه نگهداری و اجرای روز به روز آن.

از آنجا که خرابی تجهیزات ممکن است برای برخی از شرکتها بیش از 100 هزار دلار در ساعت هزینه داشته باشد ، این تنها انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در نرم افزار مدرن CMMS است.

 

3) دستاوردهای بزرگ بهره وری

همانطور که قبلا ذکر شد ، با CMMS ، تکنسین ها می توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند. این به خصوص در مورد CMMSهایی که یک نرم افزار یکپارچه ارائه می دهند صادق است.

با دسترسی به نرم افزار نگهداری و تعمیرات یکپارچه، تیم های نگهداری و تعمیرات هماهنگ تر می شوند و زمان کمتری برای تشخیص مشکل ، انجام تعمیر و ثبت گزارشات کار خود صرف می کنند. این نتیجه مستقیم این واقعیت است که CMMS ارتباطات را بهبود می بخشد ، دسترسی فوری به سابقه نگهداری و تعمیرات داده و به شما امکان می دهد سوابق نگهداری و تعمیرات را ایجاد کنید و آنها را به دستور کار خود ضمیمه کنید.

 

4) کنترل بهتر موجودی کالا

همیشه کنترل موجودی قطعات یدکی مورد توجه شایسته قرار نمی گیرد. اگر موجودی لوازم یدکی به طور مداوم از دسترس خارج شود ، چه فایده ای دارد.

ما می توانیم توافق کنیم که آنچه واقع بینانه نیست، انتظار داشتن یک انبار کامل است که با قطعات یدکی بی پایان و ابزار جایگزین انباشته شده است. چراکه چنین چیزی بسیار هزینه بر می باشد.

راه حل در استفاده از نرم افزار CMMS برای ردیابی مصرف قطعات یدکی و استفاده از این داده ها برای پیش بینی دقیق موجودی برای ماه ، سه ماهه یا سال بعد است. این روش در واقع بهترین روش ها برای مدیریت موجودی قطعات یدکی می باشد.

 

5) بینش عمیق در تمام جنبه های کار نگهداری و تعمیرات

مسلماً بزرگترین مزیت استفاده از CMMS دسترسی عمیق و ساختار یافته به داده های نگهداری شما است.

هر وقت نحوه بهینه سازی فرآیند نگهداری خاص یا نحوه اجرای یک برنامه نگهداری خاص را توصیف می کنیم ، لیست فعالیت ها با بخشی به نام "ردیابی و بهبود" پایان می یابد. ردیابی و بهبود بدون دسترسی به داده های عملی قابل بررسی غیرممکن است.

برای این منظور ، قلم و کاغذ یا اکسل هرگز نمی توانند با CMMS رقابت کنند. CMMS نه تنها به طور خودکار داده ها مانند قطعات مورد استفاده ، تاریخچه نگهداری و تعمیرات ، زمان انجام کار و غیره را ثبت می کند ، بلکه ساختار آن داده ها را در گزارش هایی که به راحتی قابل دسترسی هستند و می تواند برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده شوند، دارا می باشد. و بهترین قسمت این است که پایگاه داده CMMS با اشتباهات انسانی و اسناد نادرست روبرو نشده است.

ما با طراحی و پیاده سازی نرم افزار CMMS کارها را یک قدم جلوتر برده ایم. برای به حداکثر رساندن دسترسی مشتریان خود به داده های نگهداری و تعمیرات ، ما یک ابزار پیشرفته هوش تجاری CMMS طراحی کردیم که داشبوردهای سفارشی می نامیم. در عمل ، این امکان را به شما می دهد تا گزارشات را به هزاران روش مختلف تجزیه کنید تا علت اصلی هر مشکلی را دریابید. به عنوان مثال ، به جای اینکه فقط ببینید هزینه قطعات یدکی شما افزایش یافته است ، می توانید نحوه و محل استفاده و توسط چه کسی را با چند کلیک ساده بررسی کنید.

 

ویژگی های اصلی CMMS این مزایا را به شما ارائه می دهد

سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات رایانه ای همه از یک سری ویژگی های بسیار مشابه برخوردار هستند. بنابراین تفاوت اصلی در نحوه پیاده سازی این ویژگی ها و استفاده واقعی آنهاست.

برای این اتفاق ، ویژگی ها باید بصری و استفاده از آنها آسان باشد ، در غیر این صورت تیم نگهداری و تعمیرات شما هرگز حتی سعی در استفاده از آن نخواهد داشت.

تنها چیزی که بدتر از نداشتن CMMS است ، پرداخت هزینه ای است که فقط بعد از چند ماه از استفاده آن منصرف می شوید.

دشوار است که از طریق کلمات و تصاویر بیان کنید که یک تجربه کاربری خوب به نظر می رسد. با این وجود ، مهم است که از ویژگی های اصلی هر CMMS مدرن استفاده کنید ، بنابراین شما می دانید چه انتظاری داشته باشید و به دنبال آن باشید.

 

1) مدیریت سفارش کار

مدیریت سفارش کار هسته اصلی هر CMMS است. هدف آن ساده سازی نحوه ارسال درخواست های کاری توسط افراد ، نحوه نظارت دستورات کار توسط ناظران و نحوه انجام کارهای واقعی نگهداری و تعمیرات توسط تکنسین ها است.

یک سیستم مدیریت CMMS سفارش کار قوی باید ارائه دهد:

  • داشبوردی با یک نمای کلی از وظایف نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده ، در حال انجام و تمام شده .
  • یک پورتال درخواست کار آسان برای استفاده ، بنابراین افراد خارج از تیم نگهداری و تعمیرات شما می توانند مشکلات را به تیم شما گزارش دهند.
  • تقویم نگهداری آسان برای استفاده ، بنابراین برنامه ریزی کار سریع و آسان است.
  • یک برنامه یکپارچه که به سرعت به تیم نگهداری و تعمیرات شما اجازه می دهد تا سفارشات کار خود را در حین انجام تکمیل کنند.

این ترکیب ویژگی همان چیزی است که 28 درصد بهره وری را که بهترین سیستم های CMMS مدرن می توانند بدست آورند ، هدایت می کند.

 

2) مدیریت دارایی

هرچه دارایی شما بیشتر باشد ، ذخیره ، سازماندهی و استفاده از اطلاعات دارایی دشوارتر است. پر کردن کابینت ها و سوابق کاغذی بسیار ناکارآمد هستند (و اغلب نیز نادرست هستند).

راه حل های CMMS کاربرپسند باید به روشی تنظیم شود تا همه بتوانند تنها با چند کلیک ساده، داده های CMMS مورد نیاز خود را دریافت کنند.

CMMS مدرن با اجازه دادن به کاربران این مشکلات را حل می کند:

  • زمینه های سفارشی نامحدود ایجاد نموده که می توانید از آنها برای ردیابی اطلاعات مربوط به دارایی خود استفاده کنید.
  • دارایی های خود را در یک سلسله مراتب واضح از درختواره سازمان دهید که بلافاصله در یک صفحه قابل جستجو باشد.
  • تاریخچه کار دقیق و کامل تجهیزات را ببینید و گزارش های کل هزینه مالکیت را اجرا کنید.
  • مشاهده گزارش واقعی و دقیق با KPI مانند MTTR ، MTBF و معیارهای مختلف عملکرد دارایی

پیگیری دارایی برای این جزئیات به طور چشمگیری عمر دارایی را بهبود می بخشد و هزینه های سرمایه شما را کاهش می دهد.

 

3) مدیریت موجودی قطعات یدکی

کمتر چیزی ناامیدکننده تر از عدم وجود لوازم یدکی مورد نیاز برای تعمیر دستگاه است که همه چیز به آن بستگی دارند.

CMMS خوب به شما کمک می کند تا کنترل موجودی قطعات یدکی را به روش صحیح انجام دهید که می تواند باعث کاهش 23 % لوازم یدکی شود.

در اینجا موارد کلیدی آورده شده که CMMS مدرن باید انجام دهد:

  • به صورت خودکار میزان استفاده از قطعات را ردیابی می کند و به شما کمک می کند پیش بینی دقیق موجودی را انجام دهید.
  • یادآوری ها را برای زمانی که قطعات کمتر از مقدار مشخصی هستند تنظیم کنید.
  • به شما اطلاع دهد چه لوازم یدکی در دارایی ها استفاده می شود.
  • به سرعت قطعات را از فروشندگان ترجیحی جستجو و سفارش دهید.

 

4) مدیریت پیمانکاران

هر سازمانی دارای برخی کارهای تخصصی نگهداری است که باید توسط پیمانکاران شخص ثالث انجام شود. اگر گزینه ای برای پیگیری و مدیریت کارهای آنها ندارید ، سوابق نگهداری شما ناقص است.

بسته به استراتژی برون سپاری ممکن است ده ها تا صدها هزار دلار در سال برای پیمانکاران هزینه کنید. با داشتن یک سیستم خوب می توانید اطمینان حاصل کنید که بیشترین بهره وری را به شما می دهند یا خیر.

CMMS حرفه ای در این موضوع باید بتواند:

  • اطلاعات تماس پیمانکاران ، کارهای گذشته و فاکتورهای خود را پیگیری و مدیریت کنید
  • بدانید پیمانکاران شما از کدام دارایی مراقبت می کنند و قطعات یدکی را از کدام فروشندگان خریداری می کنید
  • دسترسی محدود به یک پیمانکار بدهید تا آنها فقط کارهای اختصاص داده شده به خود را انجام دهند

 

5) گزارش های نگهداری

ممکن است تصور شود که هر CMMS گزارش های عمیق و قابل تنظیم را ارائه می دهد ، اما متأسفانه همیشه اینطور نیست.

پس از جمع آوری اطلاعات و تنظیمات توسط تیم شما ، آخرین چیزی که می خواهید بدست آورید، گزارش های نگهداری در زمان واقعی و KPIS است. یک سیستم CMMS خوب باعث می شود تا برای جمع آوری بینش های مهم برای شما به مدرک دانش داده احتیاج نداشته باشید.

در اینجا مشخصات یک داشبورد و سیستم گزارش قوی آرده شده است:

 

  • داشبورد و گزارش های قابل برنامه ریزی که به شما امکان می دهد KPI نگهداری و معیارهای نگهداری را ردیابی و مقایسه کنید
  • گزارش هایی که یک بار ساخته می شوند و به طور خودکار بازسازی می شوند تا دیگر نیازی به بازسازی آنها نداشته باشید
  • گزارش هایی که می توانند در قالب های مختلف مانند Excel و PDF به اشتراک گذاشته شوند
  • قابلیت های کشف عمیق برای فهمیدن اینکه چرا داده ها، مشکل را به شما نشان می دهند
  • توانایی مقایسه آسان هزینه ها و KPI بین امکانات و تیم های مختلف

مسلماً این بزرگترین مزیت CMMS است. به قول معروف "آنچه اندازه نمی گیری نمی توانی اصلاح کنی". عملیات نگهداری و تعمیرات هر کس متفاوت است و تنها راه برای یافتن مکان بهبود این است که یک سیستم درست شود و شروع به اندازه گیری کند.

 

چگونه CMMS مناسب برای سازمان خود پیدا کنیم؟

یافتن بهترین CMMS برای کسب و کار شما به تحقیق و آزمایش نیاز دارد.

ما روش زیر را توصیه می کنیم:

1-      مشکلات اصلی خود و تیم خود را برای حل آنها شناسایی کنید. برخی از مشتریان زمانهای هولناک پاسخگویی به خرابی ها را دارند. دیگران در تلاشند تا قابلیت اطمینان کلی را بهبود بخشند. هر شرکتی با یک ترکیب منحصر به فرد از مشکلات دست و پنجه نرم می کند و دانستن مشکلات شما به شما کمک می کند تا بدانید که به دنبال چه چیزی باشید.

2-      لیستی از ویژگی های "باید" و "خوب" را تهیه کنید. تهیه یک لیست به شما کمک می کند تا بدانید اکنون چه مواردی را باید اولویت بندی کنید و چه مواردی را ممکن است در آینده نزدیک رشد دهید. داشتن چیزهای خوب اغلب می تواند یک دام باشد ، بنابراین سعی نکنید سعی کنید همه چیزهای کوچک را داشته باشید.

3-      استفاده از نرم افزار آسان را در اولویت قرار دهید. مهم نیست که رابط کاربری یک نرم افزار چقدر قدرتمند است و به قدری وحشتناک است که هیچ کس نمی تواند از آن استفاده کند. بسیار مهمتر است که نرم افزاری که تیم شما می تواند استفاده کند مهمتر است و سپس نرم افزاری دارید که می تواند هر ویژگی کوچکی را در زیر نور خورشید انجام دهد.

4-      سایت های بررسی نرم افزار CMMS مانند TPMCLUB و IRTPM را بررسی کنید

5-      چند نمونه CMMS را مرور و آزمایش کنید. این مرحله باید در واقع آزمایش نرم افزار باشد که می توانید درخواست دموی نرم افزار را داشته باشید. ( از طریق منوی ارتباط با ما اقدام نمایید ) غالباً ایده خوبی است که سرپرستان و تکنسین ها را در فرآیند آزمایش درگیر کنیم زیرا آنها کسانی هستند که به طور روزمره از این پلتفرم استفاده می کنند. ناگفته نماند که اگر احساس کنند در روند گزینش حرفی برای گفتن دارند ، از استفاده از آن بیشتر هیجان زده خواهند شد.

6-      در آزمایش CMMS عمیق فرو بروید. آزمایش سیستم CMMS بسیار آسان است. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید: بررسی کنید که چند کلیک برای انجام کاری در CMMS لازم است ، یک نگاهی به سمت پشتیبانی فروش بیندازید تا به شما نشان دهد چگونه کارها را در محل انجام می دهد ، آیا به نظر مدرن است ؟ و یا رابط کاربری آسانی دارد یا خیر؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید

 

چگونه می توان بازگشت سرمایه  ROI را در CMMS محاسبه کرد؟

اکنون می دانید که می خواهید از CMMS استفاده کنید و حتی مورد مناسب تیم خود را پیدا نموده اید. مرحله بعدی متقاعد کردن مدیریت خود برای خرید CMMS است.

روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد ، اما یک روش سریع و آسان این است که به سادگی از ارائه دهنده CMMS خود بخواهید تا سیستم خود را پرزنت نماید. این افراد بهتر میتوانند با محاسبه بازگشت سرمایه ROI یا تعداد زیادی از اطلاعات دیگر، هرکسی را که نیاز دارید متقاعد کنند.

از طرف دیگر ممکن است بخواهید ROI خود را بومی سازی کنید. با توجه به این نکته ، در اینجا خلاصه ای از اصول ROI در CMMS آورده شده است.

همانطور که می بینید در واقع فقط باید به چند سوال پاسخ دهید:

1-      پس از اجرای CMMS چقدر می توانید پس انداز کنید؟

2-      هزینه کل پیاده سازی و اجرای نرم افزار CMMS انتخابی شما چقدر است؟

ابتدا ، اجازه دهید چهار روش اصلی صرفه جویی در هزینه CMMS را مرور کنیم:

  • بهره وری و سازماندهی بهبود یافته که باعث افزایش زمان آزاد و اضافه کاری کمتر می شود و در نتیجه تکنسین های شما می توانند کارهای بیشتری را در زمان کاری خود انجام دهند.
  • کاهش زمان خرابی که منجر به تولید بیشتر ، اتلاف کمتر ، رئیسان خوشحال و غیره می شود.
  • پیش بینی بهتر لوازم یدکی به معنای کاهش حمل و نقل اضطراری و موجودی اضافی کمتر است که هزینه های موجودی شما را کاهش می دهد.
  • افزایش طول عمر دارایی که منجر به هزینه های سرمایه ای کمتری می شود.

همانطور که می بینید سطوح بسیاری از احتمال بازگشت سرمایه وجود دارد.

 

آیا استفاده از نرم افزار CMMS بسیار دشوار است ؟

شما باید CMMS مورد استفاده خود را دوست داشته باشید. قرار است روزانه نه تنها شما ، بلکه کل تیم شما از آن استفاده کنند. به بیان ساده ، اگر شما زمان زیادی را در محل کار خود صرف می کنید تا مجبور شوید چیزی را که از استفاده از آن متنفرید تحمل کنید، این دلیل شماره 1 عدم موفقیت بیشتر پیاده سازی های CMMS است. اگر از استفاده از چیزی متنفر هستید ، تمایل دارید که از آن استفاده نکنید. این نه تنها برای شما ، بلکه برای تیم شما نیز صادق است.

اکنون که در مورد اهمیت سهولت استفاده از CMMS میدانیم، برای درک بهتر در اینجا یک توضیح سریع در مورد نحوه آزمایش آسان بودن یک نرم افزار CMMS آورده شده است:

  • برای انجام کاری چند کلیک لازم است؟ در هنگام مقایسه CMMS های مختلف، از نمایندگی فروش بخواهید تا CMMS را برای شما نمایش دهد. در طول نسخه ی نمایشی می توانید مدت زمان انجام یک عمل خاص را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال در مورد مدت زمان شروع و پایان درخواست کار امتحان کنید.
  • نماینده فروش را امتحان کنید که به شما دمو را نشان دهد. هیچ چیز بهتر از نرم افزار آزمایش نمیتواند به شما کمک کند. نمی کند. به عنوان مثال ، از ارائه دهنده CMMS بخواهید دارایی های شما را درCMMS وارد کند. ورود اطلاعات دارایی یا PM بزرگترین دلیل عدم موفقیت CMMS به دلیل طولانی شدن زمان ورود اطلاعات به سیستم است. اگر نماینده فروش (که به معنای واقعی کل روز هر روز را با نشان دادن نرم افزار CMMS صرف می کند) نمی تواند به سرعت اطلاعات شما را وارد نرم افزار کند ، احتمالاً شما با این CMMS مشکل خواهید داشت.
  • آیا مدرن به نظر می رسد و کاربر پسند است؟ ظاهر نرم افزاری که بد طراحی شده باشد، باعث خستگی و تحریک دید چشم کاربر می شود. آزمایش این نکته ممکن است مشکل باشد زیرا بیشتر از هر چیز دیگری احساس محور است.
  • پشتیبانی CMMS را آزمایش کنید. مهم نیست که شما چه نرم افزاری CMMS را انتخاب می کنید ولی یک سیستم CMMS حرفه ای باید از پشتیبانی خوبی رخوردار باشد تا در کمترین زمان ممکن و به راحت ترین روش، نیازهای مشتریان خود را پاسخ داده و درخواستهای آنها را تامین نماید. خوشبختانه این آزمایش بسیار آسان است.
  • ·        یک آزمایش چند روزه انجام دهید. بیشتر CMMS های مدرن یک دوره آزمایشی رایگان را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد برای مدت زمانی مشخص با نرم افزار کار کنید. این یک روش عالی برای آزمایش نرم افزار می باشد.

 

حاضر نیستم برای راه اندازی آن وقت بگذارم.

یک جمله قدیمی وجود دارد: چرخی که جیر جیر میکنه بهش روغن می زنن. اگر شرکت شما بر مبنای از خرابی تا خرابی کار می کند ، تمایل خواهید داشت که همیشه به جای استفاده از CMMS تازه خریداری شده خود بر روی روش قبلی خود تمرکز کنید حتی اگر CMMS ثابت کرده باشد که نگهداری و تعمیرات واکنش پذیر تا حد 73٪ را کاهش می دهد.

 

از طریق کمک به مشتریان و سال های تجربه اجرایی و مشاوره ، ما از نزدیک مشاهده کرده ایم که بهترین کار در نگهداری و تعمیرات، مدیریت زمان محدود شماست. در اینجا تجزیه و تحلیل چند استراتژی مدیریت زمان وجود دارد که اطمینان حاصل می کند CMMS شما زمان لازم برای خارج شدن از سکون را بدست می آورد :

  • زمانتان کاملاً به راه اندازی آن اختصاص داده شده است. این بهترین روش است و می تواند در عرض چند روز راه اندازی CMMS را داشته باشید. با این وجود تیم و مدیریت شما نیاز به صرف زمان کامل دارند زیرا در طی 3 تا 14 روز آینده کار دیگری نمی توانید انجام دهید.
  • روزی یک ساعت. این متداول ترین روش است. زیرا مدیر نگهداری و تعمیرات شما نمی تواند کاری را که برای راه اندازی سیستم انجام می دهند کاملاً متوقف کند. در عوض از او بخواهید که روزانه 1 ساعت وقت خود را صرف هماهنگی کارهایی کند که انجام می شود و سپس از یک تکنسین اصلی بخواهید که کارها را انجام دهد. اگر از این روش استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که زمان کاری وی را مسدود کرده و اجازه ندهید چیز دیگری در این مدت او را از آن دور کند.
  • برای راه اندازی ارائه دهنده CMMS خود را استخدام کنید. این سریعترین روش است ، اما اشکالاتی هم دارد. اول اینکه هزینه بیشتری دارد. دوم، ممکن است به دلیل اینکه فروشنده CMMS از ویژگی های منحصر به فرد تجهیزات شما آگاه نیست ، بنابراین به بهترین روش برای مرکز شما راه اندازی نمی شود. بنابراین می توانید در این مورد از یک مشاور کمک بگیرید که فعالیت های شما را هدایت و رهبری نماید.

صرف نظر از اینکه کدام استراتژی را انتخاب می کنید ، راه اندازی CMMS مستلزم صرف زمان کافی از شما است ، اما برخلاف اکثر سرمایه گذاری های عادی ، تأثیر آن را در عرض چند هفته مشاهده خواهید کرد. در TPMClub ما یک تیم مشاوره برای مشتریان اختصاص داده ایم که کمک می کنند تا پیاده سازی نت در سازمان مشتری به بهترین شکل ممکن و کوتاه ترین زمان انجام شود.

 

عدم برنامه ریزی

CMMS فقط یک ابزار است و یک عصای جادویی نیست. اگر درک اولیه ای از مشکلاتی که در تأسیسات شما وجود دارد ، تجهیزات متعلق به شما ، انجام وظایف نگهداری و تعمیرات، اصول برنامه ریزی نت و ... ندارید، پس CMMS نمی تواند به شما کمک کند.

اگر ایده ای ندارید که می خواهید چه کاری انجام دهید یا به انجام برسانید ، در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید از خود بپرسید تا این مسئله برای شما روشن گردد :

  • بیشترین هزینه برای ما چیست و چرا؟ آیا خرابی تصادفی ، کاربران ناراضی از امکانات ، جایگزینی تجهیزات و غیره است؟
  • آیا تیم من همین مشکلات را احساس می کند؟ اگر مشکل فقط شما را تحت تأثیر قرار می دهد و نه تیم یا شرکت شما را، به طور کلی سازمان شما تحت تأثیر فواید ارزش حل آن مشکلات نیست.
  • آیا روش هایی برای حل این مشکلات وجود دارد؟ به عنوان مثال اجرای یک برنامه PM به شدت خرابی و نگهداری واکنش پذیر را کاهش می دهد.
  • چرا ما هنوز آن مشکلات را حل نکرده ایم؟ شاید مدیریت هرگز به استفاده از نرم افزار برای نگهداری اکتفا نکند.
  • آیا می دانیم در حال حاضر چه چیزهایی داریم و چه کارهایی باید انجام شود؟ دانستن اینکه در کجا هستید به شما امکان می دهد تا برای رسیدن به خط پایان برنامه ریزی کنید.

خوشبختانه شما مجبور نیستید این موارد را به تنهایی کشف و حل کنید. در TPMClub، ما به شرکت ها و سازمان ها در سراسر ایران در بهبود عملیات نگهداری کمک می کنیم. با ما تماس بگیرید، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا برای حل مشکلاتی که تجربه می کنید طرحی ارائه دهید.

مدیریت قانع نشده است

متأسفانه بارها اتفاق افتاده است که ما می خواهیم به یک مدیر نگهداری و تعمیرات کمک کنیم تا پروژه خود را به شدت بهبود بخشد ، اما پس از آن می شنویم که "مدیر من پروژه را کشته است".

متأسفانه ، مدیر نگهداری و تعمیرات هیچ وقت تلاشی را برای نشان دادن بازگشت سرمایه به رئیس خود نکرده است.

اگر بتوانید ROI را ثابت کنید ، مدیریت مانع شما نخواهد شد.

 

تیم شما قانع نشده است

سرانجام اگر فناوری های نگهداری و تعمیرات شما برای تهیه یک سیستم جدید CMMS خریداری نشود ، با مشکل روبرو خواهید شد. در TPMClub ، ما تقریباً هرگز با این مشکل روبرو نمی شویم زیرا نرم افزار ما روزانه بدون ساعت ها آموزش شدید، فعالیت های تکنسین نگهداری را بهبود می بخشد.

اگر از سیستم متفاوتی استفاده می کنید ، حتماً برای ارائه آموزش به تکنسین های خود در مورد نحوه استفاده از آن وقت اختصاص دهید تا از شروع کار ناامید نشوند.

علاوه بر این مهم است که پرسنل خود را قانع نمایید. این کار به دو روش انجام می شود :

ابتدا توضیح دهید که چگونه این کار به آنها کمک می کند تا فعالیت های روزمره خود را بهبود بخشند. دیگر کاغذی وجود ندارد ، دیگر اطلاعات سنتی جمع آوری و نگهداری نمی شوند ، دسترسی فوری به کتابچه های راهنما و سایر اطلاعات وجود خواهد داشت ، ارتباطات در زمان واقعی انجام شده، خرابی تصادفی تجهیزات کمتر اتفاق می افتد و غیره

دوم ، آنها را در مراحل انتخاب CMMS مشارکت دهید. دریافت بازخورد و بینش آنها به آنها کمک می کند تا مالکیت پروژه را در دست بگیرند. اگر آنها مالکیت خود را بدست آورند ، مطمئناً خواهان موفقیت آن هستند.

 

هزینه های پنهان نگهداری

محاسبه هزینه واقعی نگهداری و تعمیرات می تواند مشکل باشد. عدم انجام نگهداری و تعمیرات به روش صحیح به معنای صرف کار ، قطعات یا قرارداد بیشتر نیست. این امر همچنین باعث کاهش کیفیت محصول ، هزینه های بیشتر انرژی ، کاهش طول عمر دارایی ، نگهداری بیشتر ، اتلاف وقت تولید ، اتلاف منابع ، مسائل زیست محیطی و حتی موارد ایمنی خواهد شد.

اگر بخواهیم آن را به چشم بیاوریم ، یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات خوب می تواند هزینه واقعی تعمیرات را فقط با انجام درست نوع کار نگهداری و تعمیرات بین 5 تا 15 برابر کاهش دهد.

بیایید هر یک از آن موارد را تفکیک کنیم تا ببینید چطور عدم انجام صحیح نگهداری روی آنها تأثیر می گذارد:

  • کیفیت محصول پایین تر. تجهیزاتی که به درستی نگهداری نشوند نقص بیشتری ایجاد می کنند.
  • هزینه های بالاتر انرژی. در این حالت یک سیستم HVAC را تصور کنید که به ندرت فیلترهایش را تعویض میکنند. این فیلتر کثیف فقط یک مشکل نیست. در حقیقت باعث می شود هوا به راحتی از طریق فیلتر عبور نکند. به همین دلیل HVAC مجبور است از انرژی بیشتری برای جذب هوا استفاده کند. براساس وزارت انرژی ، جایگزینی فیلتر کثیف با فیلتر تمیز می تواند مصرف انرژی را تا 15٪ کاهش دهد.
  • کاهش طول عمر دارایی. در این مورد بیایید از سیستم HVAC نیز به عنوان مثال استفاده کنیم. مسدود شدن فیلترها به معنای ورود هوای ناکافی به سیستم است و این بدان معناست که تجهیز ما مجبور است بیشتر کار کند. اگر مجبور باشد بیشتر کار کند بنابراین زودتر از کار می افتد.
  • ساعت تولید از دست رفته. نگهداری ضعیف باعث خرابی بیشتر می شود. بنابراین هزینه تولید از دست رفته را به دنبال خواهد داشت.
  • منابع هدر رفته. کار با تجهیزات دارای نقص سخت تر است ، محصول معیوب تری تولید می کند و به طور کلی زمان نگهداری ، زمان عملیات و زمان مدیریت را هدر می دهد.
  • مسائل زیست محیطی. تجهیزات ضعیف ، انرژی را هدر می دهند ، محیط را آلوده می کنند ، برای کارمندان شما ناسالم است و باعث ایجاد موارد دیگر زیست محیطی می شود. همه این موارد مستقیماً روی خط اصلی شرکت شما تأثیر نمی گذارند ، اما با این وجود هزینه مهمی است.
  • خطرات ایمنی. تجهیزات ضعیف اغلب خراب می شوند و در هنگام خراب شدن می توانند آسیب بزنند. به عنوان مثال ، اگر نگهداری و تعمیرات صحیح روی لیفتراک انجام نشود ، ممکن است چنگال های لیفتراک باعث افتادن لوازم و شکست آنها شود. همچنین می تواند به شخصی آسیب برساند و شرکت شما را در یک دادخواست جای دهد.

 

چرا گزارش های CMMS مهم هستند

استفاده از CMMS مزایای بسیاری دارد ، اما بدون شک گزارشات نت بزرگترین مزیت آن است.

به همین دلیل ، فکر کردیم خوب است که چند گزارش مفید را که مشتریان می بینند ارائه دهیم و توضیح دهیم که چگونه به آنها کمک می کند مدیریت نگهداری و تعمیرات خود را بهتر اداره کنند.

  • گزارش کل هزینه های نت : این گزارش به شما امکان می دهد دقیقاً ببینید که نگهداری یک تجهیز خاص یا حتی یک گروه از تجهیزات برای شما چه هزینه ای دارد. این به شما داده های لازم برای تصمیم گیری های مهم را می دهد از جمله اینکه آیا امسال باید یک وسیله خاص را جایگزین کنم؟
  • گزارش های زمان / تعداد خرابی تجهیزات. این گزارش به شما امکان می دهد که ببینید دستگاه شما چند بار خراب می شود. این یک عامل مهم در تعیین اینکه آیا این قطعه از تجهیزات به PM بیشتر یا توجه دیگر نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که به طور موثر کار می کند یا خیر. همچنین OEE را نشان می دهد که می توانید درباره آن بیشتر مطالعه نمایید.
  • نرخ تکمیل  PM : ثابت شده است که PM ها یکی از هوشمندانه ترین کارهایی است که می توانید در نگهداری انجام دهید. توانایی ردیابی اینکه آیا تیم شما واقعاً PM ها را تکمیل می کند ، به شما اطمینان می دهد که از مزایای یک برنامه نگهداری پیشگیرانه خوب استفاده می کنید.
  • وقت کارمند صرف شده : مدیریت یک تیم تقریباً غیرممکن است اگر نمی دانید وقت تیم شما چگونه سپری شده است. از آنجا که یک تکنسین بیشتر کارهایی را که در طول روز انجام می دهد ثبت می کند ، شما می توانید به راحتی آنچه در تیم شما اتفاق می افتد را ببینید.
  • کارها به موقع و درمقابل معوق کمتری انجام شده است : یک سیستم نگهداری و تعمیرات خوب ، کارهای بیشتری را به موقع انجام می دهد. وظایف انجام نشده در موعد مقرر منجر به توقف طولانی تر ، عدم رضایت کاربران از تسهیلات و قطع تولید می شود. این گزارش ها به شما امکان می دهد ببینید چه چیزی به موقع انجام نمی شود و چرا؟
  • کل قطعات و مواد مصرف شده : قطعاتی که استفاده می کنید می تواند بودجه شما مصرف نماید. دانستن اینکه قطعات شما از کجا و چگونه مصرف می شود به شما امکان می دهد تا روش هایی برای کاهش هزینه ها پیدا کنید.
  • مدیریت پیمانکاران : درست مثل قطعات ، هزینه های خدمات پیمانکاری می تواند به شدت بودجه شما را هزینه کند. دانستن اینکه کجا و چگونه پول خود را با پیمانکاران خرج می کنید فوق العاده مفید است.
  • درخواست کار تا زمان اتمام باز است : بسته به صنعت شما ، زمان پاسخ دهی فوق العاده مهم است.
  • گزارش های دیگر : گزارش های بالا فقط شروع ده ها گزارش مختلفی است که می توانید ایجاد کنید. بیشتر CMMS ها شما را مجبور می کنند که فقط از گزارش های از پیش تعریف شده آنها استفاده کنید که بسیار محدود است. به دنبال نرم افزاری باشید که به شما امکان می دهد گزارش های خود را بسازید. تیم پشتیبانی ما آماده است تا علاوه بر ارائه گزارشات استاندارد موجود در نرم افزار، گزارشات بومی سازی شده جدیدی را مطابق با خواست مشتریان خود ایجاد نماید.

 

چگونه می توان از نرم افزار CMMS خود بیشترین بهره را برد

برای استفاده بیشتر از CMMS در واقع فقط یک مفهوم اصلی وجود دارد که باید آن را دنبال کنید. هرچه از ویژگی های CMMS بیشتر استفاده کنید به احتمال زیاد میزان بازگشت سرمایه خود را از طریق نرم افزار CMMS افزایش خواهید داد.

سرانجام در اینجا چند نکته معمول وجود دارد که به شما کمک می کند از ویژگی های CMMS که استفاده می کنید بیشترین بهره را ببرید:

  • از آموزش مناسب اطمینان حاصل کنید. برخی از سیستم های CMMS پیچیده تر از سیستم های دیگر هستند و برخی از تکنسین ها به زمان بیشتری برای یاد گرفتن نرم افزار نیاز دارند. CMMS مدرن دارای دانش ، آموزش های کافی یا حتی یک فرد مشاور مشتری است که آموزش می دهد.
  • اوایل اشتباهات را تصحیح کنید. بسیار مهم است که نحوه استفاده پرسنل از نرم افزار را در چند ماه اول مشاهده کنید. مراقب کسانی باشید که از پله ها پرش می کنند یا گوشه ای از کارز را حذف می کنند. کنار گذاشتن زودهنگام این عادت های بد می تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد.
  • اندازه گیری نموده و بهبود بخشید. از توابع گزارشگری CMMS استفاده کنید تا بتوانید وضعیت ماه به ماه خود را ببینید. این امکان به شما کمک می کند تا بدانید کجا یا چه کسی می تواند بهتر شود.
  • از تیم موفقیت مشتری فروشنده CMMS استفاده کنید. در TPMClub، ما به هر مشتری، مدیر موفقیت مشتری می دهیم که ما را مجبور می کند به قول خود در مورد نرم افزار وفادار بمانیم. استفاده از یک مشاور سیستم حرفه ای به شما کمک می کند تا بیشترین بهره را ببرید.

 

چه صنایعی به نرم افزار CMMS نیاز دارند ؟

هر مشاغلی که تجهیزاتی دارند و نیاز است تا از سیستم های مدیریت نت برای حفظ سلامت آنها بهره بگیرند، می تواند از نرم افزار CMMS استفاده نمایند. همانطور که می دانید، برخی از سازمان ها بیش از سازمان های دیگر به عملکرد دارایی های خود و محیطی که در آن کار می کنند، اهمیت می دهند.

تقریباً می توانیم رایج ترین کاربران CMMS را به 4 گروه تقسیم کنیم:

CMMS برای صنایع سنگین

وقتی از صنایع سنگین صحبت می کنیم ، منظور صنایعی همچون معدن ، ساخت و ساز ، تولید ، انرژی ، صنعت هواپیما و موارد مشابه می باشد.

این صنایع هزینه های زیادی را صرف مدیریت نگهداری و تعمیرات می کنند زیرا معمولا در صورت خرابی تجهیزات ، در آن روز هیچ کاری انجام نمی شود و این موضوع برای خط تولیدآنها ویرانگر است. این صنایع دارای تجهیزات بزرگ و گران قیمت هستند ، دارای چرخه عمر طولانی تجهیزات بوده ، با هزینه های بسیار زیادی پیرامون ازکار افتادگی تجهیزات دست و پنجه نرم می کنند و همچنین باید مقررات سختگیرانه ایمنی را رعایت نمایند.

 

CMMS برای مدیریت امکانات

بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت تأسیسات ، نگهداری ساختمان است. هدف آن اطمینان از عملکرد صحیح کلیه سیستم های ساختمانی برای اطمینان از راحتی همه ساکنان ساختمان است. این به معنای مراقبت از زیرساخت های ساختمان ، سیستم های برقی ، لوله کشی و روشنایی ، سیستم های تهویه مطبوع و سایر دارایی ها و تجهیزات ساختمان می باشد.

این مورد توسط طیف گسترده ای از مشاغل مختلف مانند هتل ها ، اماکن زیارتی ، باشگاه های ورزشی بزرگ ، ساختمان های تجاری ، موزه ها ، پارک ها و غیره استفاده می شود.

 

CMMS برای مدیریت ناوگان

همانطور که از نام آن پیداست ، نگهداری و تعمیرات ناوگان اینجاست تا اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه ای که سازمان شما از آنها استفاده می کند، در شرایط مطلوبی هستند. این مورد توسط شرکت های حمل و نقل بار ، مشاغل ارائه دهنده خدمات اجاره اتومبیل ، برخی از سازمان های دولتی ، مشاغل کشاورزی ، مشاغل ارائه دهنده خدمات تحویل و غیره استفاده می شود.

 

آنچه در مورد مدیریت ناوگان مشخص است، این است که اهمیت زیادی در مواردی مانند ردیابی دارایی و مدیریت سوخت قائل است زیرا این دو مورد تأثیر زیادی بر عملکرد خودرو و هزینه های نگهداری دارند.

 

CMMS برای نگهداری صنایع پایه خدماتی

نگهداری و تعمیرات میدانی یک زمینه خاص برای نگهداری (در نظر گرفته شده برای اجناس) است که هدف آن مراقبت از دارایی های گسترده ای است که مستقل از یکدیگر کار می کنند.

برای انجام یک کار نگهداری و تعمیرات خاص در این زمینه می توان از آن در بیشتر صنایع ذکر شده در بالا استفاده کرد. برخی از نمونه های معمول عبارتند از:

  • مدیریت زیرساخت های ارتباط از راه دور مانند برج های تلفن همراه
  • حفظ قسمتهای مختلف یک شبکه الکتریکی
  • برون سپاری برای تعمیر HVAC در املاک مسکونی و تجاری
  • انجام محوطه سازی به عنوان بخشی از نگهداری و تعمیرات زمین
  • مراجعه برای نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی به مکان های مختلف
  • و غیره.

همه این مثالها یک نکته مشترک دارند: CMMS از تیم نگهداری و تعمیرات آنها پشتیبانی می کند، تیم نگهداری و تعمیرات از دارایی های آنها پشتیبانی می کند، دارایی های آنها از خطوط پایین تر سازمان آنها پشتیبانی می کند.

 

تفاوت بین CMMS ، ERP / EAM ، CAFM و نرم افزار مدیریت ناوگان

در مقایسه با CAFM و نرم افزار مدیریت ناوگان ، معمولاً درمورد تفاوت بین CMMS و ERP و نحوه نمایشگاه CMMS از ما سوال می شود. سردرگمی قابل توجیه است زیرا همه این راه حل ها مجموعه مشابهی از ویژگی ها را ارائه می دهند که همپوشانی زیادی دارند.

بگذارید در مورد این اختلافات صحبت کنیم.

CMMS در مقابل EAM / ERP

مدیریت یکپارچه منابع سازمانی ERP  یک راه حل نرم افزاری قوی است که به مدیریت فرایندهای اصلی تجارت در بخشهای مختلف کمک می کند. بسته به ماژول های موجود برای نوع سیستم ERP که استفاده می کنند ، یک شرکت ممکن است از یک راه حل ERP برای ردیابی همه چیز از دارایی ، مواد اولیه و محصولات تولیدی گرفته تا مواردی مانند پول نقد ، سفارشات خرید و حقوق و دستمزد استفاده کند.

EAM (Enterprise Asset Management) یکی از آن واحدهای ERP است. برای مدیریت دارایی ها و کارهای نگهداری استفاده می شود. ارائه دهندگان مختلف EAM / ERP مجموعه های مختلفی از ویژگی ها را ارائه می دهند ، اما به طور خلاصه ، یک ماژول استاندارد EAM نیمی از عملکرد یک CMMS استاندارد را ارائه می دهد. معمولاً فقط برخی از ویژگی های اساسی مدیریت دارایی با گزینه های سفارشی سازی بسیار محدود. سازمان ها می توانند از توسعه دهندگان برای تنظیم و گسترش ماژول EAM خود استخدام کنند ، اما این یک مانور پرهزینه و پرمخاطره با سابقه ضعیف است.

از آنجا که CMMS به طور خاص برای مدیریت نگهداری و تعمیرات طراحی شده است ، طبیعی است که طیف گسترده تری از ویژگی ها را ارائه می دهد که بسیار صیقلی تر و قابل تنظیم تر هستند.

 

تفاوت دیگر این است که CMMS برای هر دو مشاغل کوچک و بزرگ مناسب است ، در حالی که شرکتهای بزرگ عمدتا از EAM بعنوان ارتقا سیستم ERP موجود خود استفاده می کنند.

نکته آخر اینکه ، مشاغل می توانند تصمیم بگیرند که CMMS را به جای ماژول EAM با سیستم ERP خود ادغام کنند. این یک استراتژی مناسب است ، اما همراه با موافقان و مخالفان خاص خود می باشد.

 

CMMS در مقابل CAFM

CAFM مخفف Computer Assist Facility Management است. تفاوت اصلی بین CMMS و CAFM در دامنه و هدف آنها است.

در حالی که CMMS فقط به شما در مدیریت کار و دارایی نگهداری و تعمیرات کمک می کند ، نرم افزار CAFM از برنامه ریزی فضا و مدیریت دارایی گرفته تا رزرو اتاق و اتماسیون اداری نیز پشتیبانی می کند. به همین ترتیب ، CAFM برای مشاغلی که مجبورند فضاهای بزرگ اداری را مدیریت کنند مناسب است.

ارائه دهندگان CAFM بعضی اوقات نسخه خود از CMMS را به عنوان بخشی از بسته خود ارائه می دهند. به تعبیری ، شما می توانید به CMMS مانند یکی از ماژول های موجود در CAFM فکر کنید. همانطور که گفته شد ، همانند EAM ، CMMS مستقل معمولاً ویژگی های مدیریت دارایی قویتری را نسبت به زمانی که به عنوان بخشی از بسته CAFM ارائه می شود ، فراهم می کند. و دوباره ، برخی شرایط وجود دارد که نرم افزار CMMS ارزش اجرای در کنار CAFM را دارد.

تصمیم گیری بین اجرای CAFM یا CMMS مستقل موضوعی است که هر صنعتی باید بر اساس نیازهای مدیریت امکانات خود تصمیم بگیرند.

 

CMMS در مقابل نرم افزار مدیریت ناوگان

نرم افزار مدیریت ناوگان در اصل یک بستر CMMS است که برای تأمین نیازهای خاص مدیران ناوگان اصلاح شده است. در هسته اصلی خود ، همان مجموعه از ویژگی ها مانند تقویم نگهداری و تعمیرات ، مدیریت سفارش کار ، سابقه نگهداری و غیره را ارائه می دهد.

آنچه باعث برجسته شدن آن می شود افزودن ویژگی های خاص مانند کارت های سوخت ، امکان اتصال به سخت افزار GPS و telematics برای ردیابی دارایی و توانایی ارائه بینشی عمیق در متغیرهای مختلف استفاده و عملکرد ناوگان است.

شما می توانید ناوگان را با CMMS معمولی مدیریت کنید زیرا بسیاری از ویژگی های مشابه را دارند ، اما یک نرم افزار اختصاصی برای مدیریت ناوگان ممکن است چند گزینه اضافی در اختیار شما قرار دهد.

بنابراین ، اگر شما یک شرکت تولیدی هستید ، یک انتخاب واضح CMMS است. اگر شما یک شرکت حمل و نقل کالا یا هر تجارت دیگری هستید که دارایی اصلی شما وسایل نقلیه است ، بهتر است از نرم افزار مدیریت ناوگان استفاده کنید. اگر تجهیزات ساختمانی را مدیریت می کنید ، این یک کار سخت افزاری است.

 

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از فروشندگان CMMS در وب سایت خود صفحه ای دارند که نرم افزار خود را به عنوان نرم افزار مدیریت ناوگان به بازار عرضه می کنند ، حتی اگر آن گزینه های ردیابی دارایی و مدیریت سوخت را نداشته باشند (یا اجرای آن ضعیف است). اگر به این ویژگی ها نیاز دارید ، قبل از خرید ، حتماً آن را با فروشنده دلخواه خود بررسی کنید.

 

چگونه با CMMS شروع به کار کنیم؟

اگر شما علاقه مند به آزمایش  CMMS ما هستید ، سه گزینه دارید:

  • درخواست نسخه ی نمایشی (دموی نرم افزار)
  • درخواست پرزنت نرم افزار توسط مشاورین ما در سازمان شما
  • مشاهده امکانات نرم افزار از طریق منوهای مربوطه در وبسایت ما

 

دلیل شکست بسیاری از پیاده سازی های CMMS این است که استفاده از نرم افزار پیچیده است و تکنسین ها هرگز آن را به طور کامل قبول نمی کنند. ما تلاش بیشتری انجام داده ایم تا CMMS ما نرم افزاری بصری و کاربر پسند باشد. بنابراین تکنسین ها می توانند در عرض چند دقیقه با کارکرد نرم افزار آشنا شوند.

 

نتیجه

امیدواریم که این راهنما توضیح رضایت بخشی در مورد سیستم CMMS ، نحوه کار و در نهایت اینکه آیا چیزی که سازمان شما می تواند از آن بهره مند شود ، ارائه می دهد یا خیر؟

اگر در مورد اینکه TPMClub چگونه می تواند نیازهای نگهداری شما را برطرف کند سوال دیگری دارید ، از طریق منوی "ارتباط با ما" با ما تماس بگیرید ، تیم پشتیبانی ما همیشه آماده کمک است.

 

 

مطالب مرتبط :

          معرفی نرم افزار نگهداری و تعمیرات ویژه صنایع (نت)

          نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS)

          مزایای استفاده از سیستم CMMS چیست ؟

          8 تمرین برای داشتن بهترین سیستم CMMS

          بهترین سیستم CMMS برای بیمارستان ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی